Michelin satsar på att bli framgångsrikt i utveckling och produktion av utsläppsfri drivteknik. Michelins framgångsrika historia inom däckproduktion sträcker sig 125 år tillbaka i tiden.
Företaget driver framgångsrikt upp nya affärsområden jämsides med däcktillverkningen. Fokus här ligger primärt på vätgas som energibärare och den därtill hörande tekniken med bränsleceller.
Michelin har under 2019 investerat 1,4 miljarder kronor i Symbio tillsammans med Faurecia, en leverantör inom fordonsindustrin. Symbio är ett ambitiöst joint venture som i år bygger Europas största fabrik för produktion av bränslecellsystem i franska Saint-Fons utanför Lyon. Målet är att bli en av världens ledande leverantörer av teknik för användning i vätgasdrivna fordon, båtar och andra transportmedel.
–Vi har arbetat med teknik inom bränsleceller för vätgas i drygt 15 år, säger Peyman Sabet, VP affärsutveckling, Michelin Europe North. Målet är att skala upp produktionen för att sänka tillverkningskostnaderna. Vi samarbetar nära med Faurecia för att vårt gemensamägda dotterbolag ska bli en ledande leverantör med målet att uppnå en marknadsandel på 12 procent och en årlig försäljning på 15 miljarder kronor till år 2030.
Vision för hållbar rörlighet
Michelin och dess partner reagerar proaktivt på tidens utmaningar genom att fokusera på helhetslösningar som förenar människors och samhällets behov av mobilitet samtidigt som skyddet för miljön och klimatet prioriteras. Symbio drar nytta av Michelins och Faurecias expertis för att växa dynamiskt.
Symbio utvecklar för närvarande den fjärde generationen av sina bränslecellsystem. År 2025 kommer bolaget med sina 250 medarbetare ha kapacitet att producera drygt 20 000 bränslecellsystem.
Framgångar med originalutrustning
Initiala framgångar har uppnåtts med originalutrustningen StackPack S som sedan 2019 är standard i de två vätgasdrivna Renaultmodellerna: Kangoo Z.E Hydrogen och Master Z.E Hydrogen. Symbio utrustar också PSA-gruppens första vätgasdrivna kommersiella fordonspark med sitt StackPack-system. PSA kommer att introducera vätgasdrivna fordon för företagskunder under innevarande år. Symbio arbetar nära bilindustrin i flera projekt för att påskynda lanseringar av nya modeller med innovativa och effektiva vätgasdrivna energisystem.
MissionH24 – uthållighetstest i Le Mans
Michelin, Faurecia och Symbio vill visa resultat inom motorsporten. Därför är man huvudsponsorer till det storskaliga projektet MissionH24. Symbio demonstrerar att vätgasteknik kan leverera topprestanda under tuffa förhållandena som det världsberömda långloppet 24h LeMans. Ett högpresterande bränslecellsystem för Le Mans Prototype (LMP) är under utveckling. Den schweiziska tillverkaren GreenGT använder systemet och utrustar tävlingsekipaget med motor, transmission och batteri. Symbios ambitiösa satsning på motorsport innebär att man ska delta i loppet tillsammans med H24 racing teamet. Från och med 2024 ska racerbilsprototyper med ren vätgasdrift tävla i en egen klass i 24h LeMans.
Symbios StackPack-system
Under varumärket Symbios StackPack® System, tillverkar Symbio bränslecellsystem med skräddarsydda, förvaliderade nyckelkomponenter. Dessa är specifikt skräddarsydda för olika fordonskategorier när det gäller effektområde och energibehov.
- S-versionen levererar 7-40 kW för användning i lätta nyttofordon och skåpbilar.
- M-versionen med 40-80 kW är lämplig för lätta nyttofordon med större kapacitet och erbjuder mer kraftreserver för större skåpbilar, SUV:ar och speditionsföretag.
- L-versionen är designad med 80 kW-0,5 MW och ett multi-stack-system för mindre lastbilar och tungviktare bland personbilar.