nShift tipsar om fyra steg för att få hållbara leveranser
Hem MILJÖ nShift tipsar om fyra steg för att få hållbara leveranser

nShift tipsar om fyra steg för att få hållbara leveranser

Publicerat av: Redaktionen

Fyra av fem konsumenter säger att de föredrar att handla från varumärken som bryr sig om miljön.

Nu mer än någonsin måste e-handlare göra shopping så hållbar som möjligt – och för e-handel och omnikanals-försäljning handlar det också om hur paket skickas till konsumenten.

Ett verktyg som hjälper e-handlare att nå det målet är nShifts Emissions Tracker som ger företag data om utsläppsnivåer.

– Kunderna är inte de enda som vill se mer hållbara företag. Beslutsfattare och tillsynsmyndigheter håller också noggrann koll på utsläpp inom detaljhandelsbranschen. Att få verklig och pålitlig data om utsläppsnivåer är kärnan i ett förändringsarbete och hanteringen av allt mer komplexa rapporteringskrav. Utan en sådan information kan handlare inte bedöma om deras strategier har en meningsfull effekt eller visa sina framsteg för kunderna, säger Axel Lindgren, e-handelsevangelist på nShift.

nShift som är världsledande på programvara för hantering av paketleveranser, har tagit fram fyra steg för att arbeta med en mer hållbar fraktstrategi.

Steg 1: mät dina utsläpp – alla försök att minska utsläppen måste vara baserad på verklig data. Innan man bestämmer hur man ska bli mer hållbar måste e-handlare och lager ha full kontroll över nuvarande utsläpp i hela verksamheten.

Steg 2 – skapa strategier för utsläppsminskning – när de är medvetna om sin aktuella nivå av utsläpp kan e-handlare sätta upp tydliga minskningsmål. En del av målet kan vara att att erbjuda fler hållbara leveransalternativ i kassan.

Steg 3: utvärdera framsteg och anpassa vid behov – fortsätt mäta för att kontrollera och ge stöd för att strategierna ger resultat. Om de inte fungerar, justera och utveckla strategierna på nytt.

Steg 4: dela framgången – när strategierna börjar ge resultat, dela framgångarna med kunderna. Faktiska siffror om minskade utsläpp bevisar att man delar kundens värderingar.

Nytt verktyg för att beräkna utsläpp från enskilda försändelser

Senare i år kommer nShift att lansera Emissions Tracker, som kommer att hjälpa e-handelsföretag och lager att beräkna, registrera och analysera växthusgasutsläpp för varje försändelse. Det gör att företag kan uppfylla miljörapporteringskrav och hjälper dem att identifiera möjligheter att minska sina utsläpp.

nShift tipsar om fyra steg för att få hållbara leveranserGenom att spåra utsläpp på försändelsesnivå ger nShift Emissions Tracker korrekt information som följer branschstandarder. Informationen är tillgänglig på ett enkelt sätt via en enda portal, vilket eliminerar behovet av att komma åt flera system och rapporter från olika transportörer.

Lösningen gör det möjligt för företag att fatta beslut om sina hållbarhetsåtgärder baserade på data och enklare visa sina förbättringar för intressenter och kunder.

Anmäl dig här för att få mer information vid lanseringen av nShift Emissions Tracker.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>