Årets mellandagsrea drog igång på Elgiganten igår klockan 08.00. Nu kan det konstateras att det första dygnet blev en enorm succé.
Trots en kampanj stark november med både Singles Day och en rekordbetonad Black Friday helg resulterade december i en stark julhandel för Elgiganten.
Nu följs den upp av en ordentlig start på årets mellandagsrea där Elgiganten växer över 10 procent mot i fjol.
– Tidigt på juldagensmorgon rapporterades det om köande kunder utanför våra butiker runt om i landet. När vi sedan öppnade klockan 08.00 satte försäljningen igång ordentligt, både online och i butik. Att juldagsförsäljningen landar på en tillväxt på 10,3 procent mot i fjol är helt fantastiskt, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.
Under stora handelsdagar så som Black Friday och juldagen är TV alltid en storsäljare, och så blev det även i år. Under juldagen i år såldes fler större TV-apparater, med en storlek på över 61”, än någonsin tidigare. I samband med det har även soundbars klättrat upp på topplistan över de populäraste produkterna, ljudet till TV:n där hemma blir alltså bara viktigare och viktigare. Många kunder valde också att handla stora vitvaror som kyl, frys, tvätt- och diskmaskin. Ökade snittpriser visar på att kunderna i allt större utsträckning väljer något dyrare och modernare produkter med bättre specifikationer, snarare än den billigaste modellen. Diskmaskinerna ska vara tysta, tvättmaskinerna ska vara självdoserande och kyl och frys ska ha låg energiförbrukning. Andra produkter som sålde bra under mellandagsreans första dag var laptops, familjeabonnemang och telefoner, gaming tillbehör och hörlurar.
– I år är det många som är långlediga över jul och nyår, så vi räknar med att efterfrågan kommer att vara fortsatt stor de kommande dagarna. Vi vet också att vi kan möta upp den efterfrågan väldigt bra. Vi har extremt bra tillgång på produkter och får dessutom nya leveranser i veckan. Jag är övertygad om att vi kommer att göra väldigt många kunder nöjda under den här mellandagsrean, säger Niclas Eriksson.