Frankrikes största aktör inom återanvändningsbara takeaway-förpackningar
Svenska startupen &Repeat stärker sin position i Frankrike genom att förvärva företaget barePack, Frankrikes marknadsledare inom återanvändningsbara takeaway-förpackningar.
&Repeat blir genom förvärvet det enda företaget i Europa att erbjuda hållbara lösningar för både återvinning och återanvändning av take away-förpackningar.
&Repeat som på kort tid etablerat sitt pantsystem för engångsförpackningar på över 400 restauranger i Sverige har nu fått fäste i gastronomins hemland. Nyligen skrevs avtal med 250 restauranger i Frankrike som anslutit sig till företagets pantsystem. Nu förvärvas barePack och &Repeat kan därmed erbjuda lösningar för både återvinning och återanvändning av take away-förpackningar. barePack har dessutom redan 350 restauranger anslutna till sin tjänst.
– Vi har nu heltäckande tjänster som kan skapa verklig förändring när det kommer till att lösa problemen med take away-förpackningar. I och med förvärvet blir vi den enda aktören i Europa som fullt ut kan hjälpa foodservice-sektorn i övergången till cirkularitet genom att erbjuda både återvinning och återanvändning. Båda behövs för att klara av utmaningarna vi har framför oss och nu står vi redo att hjälpa restauranger med den mest hållbara lösningen för just deras verksamhet, säger Tor Espen Steinvik, VD på &Repeat.
barePacks tjänst ersätter engångsförpackningar med återanvändbara behållare vid hemleveranser och avhämtning av mat. Konsumenten får sin mat i en återanvändningsbar förpackning som lämnas tillbaka på en av BarePacks partnerrestauranger. Dessa använda förpackningar hämtas upp av BarePack, tvättas och fördelas ut till partnerrestaurangerna igen. Förpackningarna kan användas minst 300 gånger.
– Det finns enorma vinster att göra om fler går över till återanvändningsbara förpackningar. Vi måste uppmuntra fler restauranger och konsumenter att göra rätt sak, vare sig det är återvinning eller återanvändning. Att bli en del av &Repeat innebär att vi göra verklig skillnad när det kommer till engångsförpackningar, säger Nicolas Piffeteau, Operations Manager i Frankrike på &Repeat – tidigare landschef för barePack i Frankrike.
Bakgrund – stora utmaningar med återvinning i Frankrike och nya lagar träder i kraft
Snabbmatsindustrin i Frankrike genererar över 220 000 ton förpackningar årligen, varav merparten är engångsplastbehållare. Bara 24% av de 860 000 ton plastavfall som slängs varje år av hushåll och företag återvinns i Frankrike. Dessutom kommer 88 % av det avfall som samlas in i floder och vid kusten från take-away förpackningar. Det finns med andra ord stora utmaningar att lösa.
Sedan 1 januari 2022 har nya bestämmelser trätt i kraft under lagen om bekämpning av avfall och cirkulär ekonomi. Lagarna innebär att marknaden för cirkulära lösningar inom snabbmatsförpackningar förväntas få en betydande tillväxt i Frankrike. Sedan mars 2021 har ministeriet för ekologisk omställning även fastställt avfallsminskningsmål som är specifika för hämtmat och mat som levereras till hem.