Hur data kan förbättra analysen och förståelsen av transportsystem undersöks av Henrik Fredriksson i en avhandling vid BTH.
Resultaten kan leda till mer effektiv och hållbar trafikplanering.
Den digitala utvecklingen skapar nya möjligheter för att samla in och analysera trafikdata till grund för en mer effektiv trafikplanering. Genom moderna navigationssystem, mobiltelefoner och GPS-enheter i ett allt mer uppkopplat samhälle kan vi samla in information om trafikflöden och restider. Denna storskaliga datainsamling ger unika insikter i hur transportsystemet fungerar och hur det kan förbättras.
I en avhandling inom systemteknik fokuserar Henrik Fredriksson, doktorand vid Blekinge Tekniska Högskola, på hur dessa tillgängliga trafikdata kan användas för att utveckla avancerade trafikmodeller. Genom att analysera data kan forskarna identifiera problemområden i infrastrukturen, vilket i sin tur hjälper trafikplanerare och beslutsfattare att prioritera investeringar. Målet är att skapa en mer effektiv och hållbar trafikmiljö.
Snabbare identifiering av problem
Ett centralt fokus i Henrik Fredrikssons forskning är hur trafikmodeller, baserade på kontinuerlig datainsamling, kan bidra till snabbare identifiering av problem och förutse hur framtida förändringar kan påverka transportsystemet. Detta innefattar innovativa lösningar såsom strategisk placering av laddstationer för elbilar och optimering av trafikflöden längs viktiga vägsträckor.
Studierna har gjorts i samarbete med Trafikverket och visar även att man med ett begränsat antal datakällor kan få en djup förståelse för trafikens tillstånd som underlag för bättre trafikplanering. Forskningen pekar på hur smartare användning av befintlig infrastruktur kan bidra till att skapa ett mer hållbart och effektivt transportsystem för framtiden.
Blekinge Tekniska Högskola, BTH, har en tydlig profil; digitalisering och hållbarhet, som genomsyrar hela verksamheten. Uppdraget är att bidra till en hållbar samhällsutveckling genom högre utbildning, forskning och innovation.