NetOnNet har börjat hyra ut hemelektronik till privatkunder
Hem Cirkulär ekonomi NetOnNet har börjat hyra ut hemelektronik till privatkunder

NetOnNet har börjat hyra ut hemelektronik till privatkunder

Publicerat av: Redaktionen

Som ett steg i ett utvecklat cirkulärt tjänsteerbjudande och för att hjälpa kunder att göra mer hållbara val erbjuder NetOnNet nu privatkunder i Sverige att hyra hemelektronik inom mobil, surfplatta och laptop, hörlurar, smarta klockor och tillbehör.

”Det känns spännande att kunna lansera Hyreshyllan och se hur konceptet tas emot hos våra kunder, då det är något som efterfrågats och som vi tror mycket på”, säger Margareta Törnblad, chef Strategisk tjänsteutveckling på NetOnNet.

Nyligen rullades tjänsten att hyra hemelektronik ut, först till en mindre del av NetOnNets kundklubbsmedlemmar och nu i januari lanseras tjänsten brett till samtliga kunder i Sverige. Till att börja med finns den nya tjänsten, som går under namnet Hyreshyllan, endast online och endast på den svenska marknaden med mål att på sikt kunna skala upp och nå ut till ännu fler och inom fler produktsegment.

NetOnNet har börjat hyra ut hemelektronik till privatkunder

Nu lanseras NetOnNets nya hyrtjänst Hyreshyllan där kunder kan hyra hemelektronik som mobiler, laptops och smarta klockor.

Det finns flera skäl till att NetOnNet utvecklat tjänsten, varav ett är att kunder efterfrågar möjligheten att hyra hemelektronik. I en nationellt representativ undersökning som YouGov genomfört på uppdrag av NetOnNet uppgav 38 procent att de är intresserade av att hyra hemelektronik. Bland de tydligaste argumenten för att hyra märks att slippa bekymmer, kunna byta produkt när man så önskar, ta del av ett förmånligt erbjudande samt att man vill ta ansvar för miljön.

Utöver att möta kundernas efterfrågan är ett av de starkaste skälen som ligger till grund för utvecklandet av konceptet NetOnNets uttalade strategiska mål att erbjuda ett cirkulärt utbud.

– Hållbarhet blir allt mer affärskritiskt och omvärlden kräver nya lösningar och nya affärsmodeller. Som företag måste vi se vår del i omställningen och hjälpa våra kunder att göra medvetna val för att tillsammans driva marknaden i rätt riktning. Hyreshyllan bidrar t ex via att maximera användandet av produkterna genom att säkerställa att de kan användas under hela sin livslängd, säger Margareta Törnblad, chef Strategisk tjänsteutveckling på NetOnNet.

Initialt har produkter valts ut som är attraktiva både som nya och som återbrukade men också tillhör produktgrupper där det finns ett kundbeteende av att inte använda produkten så länge som den faktiskt går att använda. Med Hyreshyllan möjliggörs att produkter används så länge som möjligt under sin livslängd. Varje produkt kunden hyr blir ett abonnemang med olika hyresperioder beroende på produkt och kundens behov. Kunden använder sin produkt och lämnar ifrån sig den när man är sugen på att byta eller väljer att införskaffa något annat.

– Vi hoppas mycket på Hyreshyllan som tjänstekoncept och ser stor affärspotential över tid. Våra kunder har efterfrågat hyrlösningar och Hyreshyllan är ett för oss naturligt steg mot fler cirkulära affärsmodeller. Dessutom passar konceptet bra för att matcha olika kunders behov – det finns kunder som alltid vill vara först med det senaste och som ställer höga krav på prestanda. När de vill byta sin produkt kan nästa användare som är mer mån om pris och miljö ta vid och använda produkten i många år till, avslutar Margareta Törnblad.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>