I ett nytt projekt tillsammans med Volvo Cars utvecklar Semcon den digitala verkstadsinformationen för en kommande elbilsmodell.
Projektet involverar diagnos-, service- och reservdelsinformation och planeras pågå till september 2023.
Att verkstadstekniker alltid har tillgång till korrekt diagnosinformation för felsökning, samt service- och reservdelsinformation, gör att de enklare och snabbare kan göra sitt jobb – att serva och reparera bilar.
Med hjälp av djup teknisk expertis och erfarenhet inom digitala informationslösningar ser Semcons experter till att Volvo Cars tekniker har rätt förutsättningar för sitt arbete.
– Vår långa erfarenhet som partner till Volvo Cars och flera andra stora kunder i fordonsbranschen gör oss till ett tryggt val för den här typen av komplex leverans. Vi ser fram emot att stötta Volvo Cars i detta nya projekt och i den pågående omställningen till helt elektrifierade modellprogram, säger David Sondén, Sverigechef för affärsområdet Product Information på Semcon.
Semcon bidrar med en bred mix av expertis i projektet som löper till september 2023. Som mest beräknas cirka 30 personer ingå i det internationella teamet bestående av medarbetare i Sverige, Kina och Ungern, med kompetenser som diagnosingenjörer, metodutvecklare, reservdelsberedare och illustratörer.
Idag skapar digital och målgruppsanpassad produktinformation viktiga konkurrensfördelar för företag när det kommer till att stärka relationen med sina kunder, genom exempelvis ökad uptime, effektivare service och underhåll samt en bättre användarupplevelse.