Klimatförändringar och en osäker ekonomi får många svenskar att vilja förlänga produkters livslängd och återvinna mer. Samtidigt lockar de utländska nätföretagens lågpriser till att slänga och köpa nytt.
Det framgår av Stena Recyclings undersökning Circular Voice.
I Stena Recyclings undersökning svarar närmare sex av tio i respondenter (57 procent) att aktuella omvärldsfaktorer har ökat deras intresse att förlänga produkters livslängd. Även viljan att återvinna har ökat. Hela 59 procent uppger att de återvinner mer i dag än tidigare och 62 procent bryr sig mer om att göra det på ett korrekt sätt.
Även om majoriteten blivit mer miljömedveten och vill konsumera mer hållbart finns det utmaningar. Det är tydligt att de utländska e-handelsföretagens låga priser har fått många att hellre slänga och köpa nytt.
– En orolig omvärld får fler att tänka mer hållbart. Samtidigt visar siffror från Svensk handel attden svenska julhandeln uppskattas ha tappat runt 20 procent till lågprisbolag från utlandet. Någonting som kan få konsekvenser för motivationen att vilja förlänga produkters livslängd, säger Anna Sundell, Head of Sustainability, Brand & Communications på Stena Metall.
– Här finns stora möjligheter för företag och organisationer, men även beslutsfattare, att förenkla för människor att göra mer hållbara och miljövänliga val. Att det så ofta upplevs som enklare och billigare att köpa nytt gör det tydligt att vi behöver lämna slit-och-släng-kulturen bakom oss.
Så här svarade respondenterna:
• Det är billigare att köpa en ny produkt (42 procent)
• Det är inte värt att reparera sett till inköpspriset (35 procent)
• Jag vet inte vem jag ska vända mig till för att få produkten reparerad (32
procent)
• Det finns för få reparationstjänster (31 procent)
• Jag tror att produkten är producerad för att ha en kort livslängd (24 procent)
• Jag orkar inte reparera produkterna (20 procent)
Om undersökningen:
5 000 konsumenter i åldrarna 18–65 år i Sverige Norge, Danmark, Finland och Polen har deltagit i undersökningen som genomfördes av Ipsos i maj 2024. I Sverige deltog 1 000 konsumenter.
Stena Recycling är Sveriges ledande återvinningsbolag och en helhetspartner för att utveckla hållbara cirkulära lösningar inom alla typer av verksamheter. Med 1 900 engagerade medarbetare och 90 anläggningar över hela landet. Genom att hålla resurserna i omlopp spelar Stena Recycling en viktig och central roll i omställningen till en cirkulär ekonomi.