Med målet att vara klimatneutral i egen drift 2030 har hotellkedjan Strawberry ingått ett hållbarhetslänkat låneavtal med DNB där räntan styrs av utsläppsbokföringen.
Nyligen strukturerade Strawberry om ett lån på 2,8 miljarder norska kronor hos DNB och kopplade räntan till sitt hållbarhetsarbete.
– Vi satte upp ett ganska tufft mål att vara klimatneutrala i vår egen verksamhet till 2030. Nu tar vi ett steg vidare och förbinder oss till ett hållbarhetslänkat lån, som ger oss ytterligare incitament att fortsätta minska utsläppen i vår organisation. Tack vare att våra kollegor helhjärtat stöttat målet med en fantastisk insats tar vi detta steg. säger Torgeir Silseth, VD för Strawberry i ett pressmeddelande.
Hittills har hotellkoncernen lyckats minska sina utsläpp med cirka 35 procent jämfört med basåret 2022. Om företaget lyckas hålla samma takt framöver kommer Strawberry att få bättre lånevillkor än vid traditionell finansiering.
– Samtidigt handlar det lika mycket om att vi också ekonomiskt förpliktar oss att nå de utsläppsminskningar vi har satt som mål. Hittills har det inte funnits någon risk med att sätta upp målen i sig. Nu blir det både en piska och en morot, säger Silseth.
Vill driva hållbarhet i det nordiska näringslivet
Både Strawberry och DNB har höga ambitioner att vara drivkrafter inom det nordiska näringslivet för en hållbar omställning.
Medan Strawberry vill ge sina gäster möjlighet att välja mer hållbart, har DNB som aktiv målsättning att ge rådgivning till företag för att minska utsläppen – en satsning som DNB:s divisionsdirektör Trine Loe är stolt över att driva.
– Vi är stolta över att kunna vara rådgivare för våra kunder i hur de kan kombinera hållbarhet och finansiering. Lösningen vi erbjuder ställer ökade krav på datainsamling och transparens kring företagens hållbarhetsstrategier. För DNB är det viktigt att våra kunder arbetar aktivt med sina hållbarhetsmål, inklusive utsläppsminskningar, säger han.
– För oss som bank utgör våra kunders utsläpp den största delen av våra rapporterade utsläpp. Om vi ska kunna nå vårt mål att vara Net Zero till 2050, är vi beroende av att ha ambitiösa kunder som Strawberry, som arbetar seriöst med denna fråga, säger Trine Loe.