Det brittiska analysföretaget Brand Finance, som årligen listar världens mest värdefulla varumärken, har i sin senaste rapport med Huawei på topp-tio listan.
Det är första gången som Huawei når positionen som ett av världens tio mest värdefulla varumärken.
Brand Finance värderar varumärket Huawei till 65,1 miljarder USD, motsvarande cirka 628 miljarder svenska kronor.
Brand Finance skriver i sin senaste rapport Brand Finance Global 500 2020”Det är tydligt att 5G är nästa stora möjlighet i telekomindustrin. 5G har skapat en intensiv konkurrens i telekomvärlden och Huawei når framgång genom att expandera i områden som traditionellt sett har täckts av västerländska leverantörer. Trots att bolaget skapar kontrovers, gör företaget stora framsteg och har nu ett varumärkesvärde på 65,1 miljarder USD. Huawei platsar därmed för första gången på listan över världens 10 mest värdefulla varumärken.”
I rapporten har amerikanska företag en stark position. På listan över världens 500 mest värdefulla varumärken är 205 amerikanska. Deras sammanlagda varumärkesvärde beräknas till över 320,4 miljarder USD (cirka 3092 miljarder svenska kronor). Det innebär att i USA finns 45,4 procent av världens 500 mest värdefulla varumärken. Strax därefter följer Kina, som med sina 70 listade företag står för sammanlagt drygt 133,4 miljarder USD (1287 miljarder svenska kronor) och 18,9 procent av världens 500 mest värdefulla varumärken.
Tekniksektorn är fortsatt den mest värdefulla sektorn. Av de 500 mest värdefulla varumärkena härstammar 46 företag från teknikbranschen. Sammanlagt står de för ett varumärkesvärde på 986,5 miljarder USD (cirka 9521 miljarder svenska kronor). Huawei är det enda kinesiska teknikföretaget på topp 10 listan. Tillväxten i Huaweis varumärke kan förklaras genom företagets fokus på innovation, produktutveckling och konsumentupplevelsen.
Huawei förutsåg att de under 2019 skulle leverera 240 miljoner mobiltelefoner och behålla positionen som världens näst största mobiltillverkare. Under året levererade företaget över 44 miljoner enheter enbart i flaggskepps-serierna Huawei Mate-serien och Huawei P-serien, vilket innebar en årlig ökning med 50 procent. Tack vare att företaget vann viktiga erkännanden för deras tekniska genombrott, lyckades Huawei också att sälja över 6,9 miljoner 5G enheter under 2019.