Ett nytt sätt att se på kanalreleationer
Hem CIRKULÄR EKONOMI Ett nytt sätt att se på kanalreleationer

Ett nytt sätt att se på kanalreleationer

Publicerat av: Redaktionen
Ett nytt sätt att se på kanalreleationer

Sebastian Fitzjohn VP, Alliances & Channel Ecosystem EMEA, ServiceNow

[KRÖNIKA] Det finns få uttryck som är så slitna som digitalisering, så urvattnat och utspätt att det tappat all betydelse.

Därför bär det emot lite att skriva den mening som följer på denna. Men den är sann: Digitalisering är det enskilt viktigaste området för en stor majoritet av Sveriges och världens företag och organisationer.

Digitalisering i det här sammanhanget handlar inte om att ta analoga företeelser och göra dem digitala. Det handlar om en bredare definition av begreppet, som kanske närmast kan uttryckas som att försöka dra så stor nytta som möjligt av de digitala verktyg, lösningar och tjänster som finns till ditt förfogande. Digitalmaximering hade, om det inte lät så urbota korkat, varit ett betydligt bättre namn.

När jag pratar med våra partners blir det väldigt tydligt att det är just här som fokus antingen redan ligger, eller i vissa fall borde ligga. De pratar om hur marknaden håller på att förändras, om hur traditionella modeller i kanalen utmanas när de utmaningar som kunderna står inför sällan kan besvaras med en enda lösning eller tjänst.

Att använda IT för att skapa värde åt kärnverksamheten betyder inte samma sak idag som tidigare. Mycket av vinsterna med moderna teknologier kommer inte direkt utan realiseras först när de integreras med något annat, när de blir en del av existerande eller nya processer. Det är en komplicerad resa och det är en resa som måste utföras, och där partnerledet har ett stort ansvar och stora möjligheter som vägvisare.

För partnerekosystemet innebär det här ett skifte till en delvis ny modell. Tidigare har det mesta kretsat kring själva transaktionen – ”seal the deal”, få en påskrift och hinn före konkurrenterna med att få in affären i sina böcker.

Digitalisering är inte något du gör en gång, det är ett ständigt pågående arbete och det är den verkligheten som vi ser hur partnerekosystemet anpassar sig till.

De partners som är bäst lämpade att besvara kundernas långsiktiga utmaningar är de som förstått detta fullt ut.

För oss som leverantör av en teknikplattform är det enormt viktigt att våra samarbetspartners har möjlighet att själva använda Now Platform för att ta fram nya, innovativa lösningar åt sina kunder. Vår roll är att skapa så goda förutsättningar som möjligt för dem att göra det. Och vi är övertygade om att det bästa sättet vi kan göra det på är att skapa en dynamisk miljö som uppmuntrar till samarbete och långsiktigt tänkande.

Det är fullständigt orimligt att tro att det finns EN leverantör som kan göra allt bäst, som kan svara på alla delar av de utmaningar en organisation står inför. För oss och alla andra leverantörer är det kanske viktigaste uppdraget att utbilda våra partners, och underlätta certifieringsprocessen.

Det finns stora möjligheter här, oavsett var man befinner sig i ekosystemet. I takt med att de här frågorna får en allt viktigare roll i styrelserummen kommer efterfrågan av det ekosystemet har att erbjuda att öka. Det finns flera sätt att spela ut det här scenariot där alla faktiskt är vinnare. Vi göra vad vi kan för att bidra till det.

Sebastian Fitzjohn

VP, Alliances & Channel Ecosystem EMEA, ServiceNow

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>