Tre av fyra anställda vill att deras arbetsgivare ska prioritera hållbarhet, men många finner det svårt att veta vad som är rätt att rapportera.
Nu lanserar Tork ett verktyg som ska underlätta inköpsbeslut, genom att sammanfatta de viktigaste hållbarhetsfördelarna med sina produkter och tjänster.
Kraven på företagens hållbarhetsarbete ökar och blir allt mer komplext, drivet av EU:s nya rapporteringskrav. Enligt en ny Sifo-undersökning, som genomförts på uppdrag av hygienartikelföretaget Tork, tycker hela 76 procent av de anställda att det är viktigt att arbetsgivaren prioriterar hållbarhet och miljö, men nästan en tredjedel (30 procent) anser att kommunikationen kring vilka insatser som faktiskt görs är bristfällig.
Dessutom upplever många företag en växande utmaning i att identifiera vad som är mest relevant och betydelsefullt för just deras verksamhet när det gäller hållbarhetsrapportering.
Osäkerheten kring vad som behöver rapporteras – och vilka mätetal som är effektiva – har inspirerat Tork till att skapa ett nytt verktyg som tillgängliggör transparent och tillförlitlig hållbarhetsdata om produkter och tjänster.
Satsningen går under namnet Tork Focus4 Sustainability och tillhandahåller de hållbarhetsdata om produkterna som kunder kan behöva för att kunna fatta hållbara beslut.
Kompass för hållbarhetsarbete
Genom att konsekvent och lättillgängligt dela de hållbarhetsdata som är mest
relevanta för kunderna, vill Tork utbilda och stärka företag i att fatta välgrundade beslut
som stöder deras egna hållbarhetsmål.
– Att minska miljöpåverkan och förbättra hållbarheten är en kritisk fråga för alla verksamheter och det kan vara svårt att förstå hållbarhetskraven. Med Tork Focus4 Sustainability hoppas vi att kunder kan välja de produkter som passar deras hållbarhetsambitioner och affärsbehov bäst, säger Elin Orrheim, Kundmarknadschef Hållbarhet.
Tork Focus4 Sustainability innehåller bland annat:
• En översikt över jämförbara hållbarhetsfördelar inom prioriterade fokusområden:
material och förpackning, användning och avfall, koldioxidutsläpp samt hygien för alla.
• En europeisk genomsnittsnivå för koldioxidutsläpp för servetter, toalettpapper och
handdukar.
• Ett verktyg för produktinformation som underlättar vid anbudsförfaranden.
• Möjlighet att förbättra kunskapen om hållbarhet genom gratis interaktiva
utbildningsmoduler.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 28 oktober – 1 november 2024. Totalt intervjuades 1037 personer i åldern 25–79 år. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).
Varumärket Tork erbjuder ett komplett utbud av produkter och tjänster inom professionell hygien för kunder inom allt från restaurang och vård till kontor, skolor och industri. Produktutbudet omfattar dispenserar, pappershanddukar, toalettpapper, tvål, servetter, avtorkningspapper samt programvara för datadriven städning. Företaget ägs av hygienkoncernen Essity.