Företagarna vill se ett helhetspaket kring elektrifiering.
Utan ett utbyggt elnät kan inte ellastbilarna rulla.
Regeringen presenterade nyligen förslag till höstbudgeten. Satsningarna för att minska utsläppen uppgick till totalt 4 miljarder kronor och innefattar bland annat en utökad satsning på klimatklivet, marknadsintroduktionsstöd för lätta och tunga ellastbilar, stöd till laddinfrastruktur och en skrotningspremie till äldre diesel- och bensinbilar.
Stöd för att elektrifiera den tunga trafiken är välkommet. Det är i dag dyrt att investera i en lastbil, framför allt för små åkerier med knappa marginaler. Däremot saknas tillräckliga besked om hur regeringen vill öka elproduktionen. Kortare tillståndsprocesser och underlättande för kärnkraft, som regeringen aviserat tidigare är bra, men inte tillräckligt. Vi behöver el här och nu, säger Jennie Albinsson, Företagarnas expert på miljö och klimat
Hur kan vi exempelvis nyttja överskottsvärme från energiintensiva verksamheter? Hur kan vi öka elproduktionen från befintlig elproduktion såsom fjärrvärmen? Finns det möjligheter att skapa bättre förutsättningar för exempelvis flexibilitetsmarknader? Frågar Jennie Albinsson.
Under vintern 2022 varnade svenska kraftnät för att det fanns en ökad risk för frånkoppling i nätet och därtill har svenska kommuner uppgett att de går miste om nya företagsetableringar på grund av begränsningar i elnätet. I dag vittnar laddoperatörer om kapacitetsbrist i näten som gör att de får avslag från kommuner att etablera laddstolpar. Samtidigt finns det vissa kommuner anser inte att det är deras uppgift att tillgodose behovet av vare sig laddplatser eller bensinmackar, medan andra kommuner har via deras kommunalt ägda energibolag sålt och installerat solceller och laddstolpar. Vilket i sin tur har orsakat en snedvriden konkurrens på marknaden jämtemot privata aktörer.
Utan en fungerande infrastruktur och tydligt regelverk kring vad som gäller för att upprätta laddinfrastruktur ger inte stödet till ellastbilar den önskade effekten. Tillgången till ellastbilar spelar liten roll om det inte finns en fungerande infrastruktur för användning, säger Jennie Albinsson.
Företagarna vill se ett helhetspaket kring elektrifiering: Vi behöver nationella riktlinjer för vad som gäller för kommunernas rådighet över etablerandet av laddstolpar, ett upprustat elnät och en tydlig plan framåt om hur vi kan öka den lokala elproduktionen, avslutar Jennie Albinsson.