Nu väljer Coop – årets mest hållbara varumärke – att inleda ett samarbete med auktionsfirman Budi.
– Genom samarbetet med Budi vill vi uppmuntra och belöna våra medlemmar som väljer att handla hållbart säger Anton Nyman på Coop.
Ja, Budis affärsidé stämmer väl överens med Coops ambition att vara en samhällsaktör som uppmuntrar till hållbar och cirkulär konsumtion. Med en partner som Budi kan vi peka på ett mer hållbart alternativ även inom våra partnererbjudanden. Att förlänga livslängden på redan producerade varor istället för att slänga och köpa nytt är något som vi alla behöver fundera mer över i framtiden. Budi har skapat en mycket bra och intressant plattform för att göra det enkelt och attraktivt att faktiskt välja återbruk framför nyproduktion.
–Tillsammans med Budi gör vi det lättare och mer förmånligt för våra medlemmar att förlänga livslängden på redan producerade produkter. Vi vill göra det enkelt att göra hållbara val. säger Anton Nyman, Chef partnersamarbeten Coop Sverige.
Budi ser med samma positiva förväntan fram emot samarbetet.
– Vår vision är att hela Sverige ska få upp ögonen för cirkulär ekonomi, att alla ska inse att en produkts förlängda livslängd är en vinst både för plånboken och miljön. Och om vi vill se ett förändrat klimat under vår livstid så måste vi ändra vårt sätt att konsumera, inget snack om saken. Att köpa och sälja på auktion är ett bra exempel på hur alla kan dra sitt strå till stacken.
– Att Coop, Sveriges mest hållbara företag, har valt att jobba tillsammans med oss är en fjäder i hatten och ett bevis på att Budi är på rätt väg. Coop, med sina 3,7 miljoner medlemmar och vi med vår drivkraft när det gäller att förändra den hållbara konsumtionen och i sin tur klimatet är en oerhört bra match. Vi är väldigt stolta och glada över samarbetet och inspirerade att starta vår gemensamma resa tillsammans med Coop, säger Stefan Baronowsky, grundare av Budi.