10 frågor om CSRD
Hem HÅLLBAR UTVECKLING Så påverkas små och medelstora bolag av CSRD – 10 frågor till experten

Så påverkas små och medelstora bolag av CSRD – 10 frågor till experten

Publicerat av: Redaktionen

CSRD skärper kraven på storföretagens hållbarhetsrapportering, men även små och medelstora bolag berörs. Det kan kännas överväldigande för många, så vad gäller egentligen?

Moa Turander CSRD-expert och utbildare på Green Communication besvarar 10 frågor om CSRD för SME.

CSRD är här. Sedan 1 juli 2024 gäller den nya EU-lagstiftningen för företags hållbarhetsrapportering (Corporate Sustainability Reporting Directive) och nu är det snart dags för de första rapporterna att lämnas in. Reglerna är omfattande och även om de främst riktar sig mot stora börsnoterade bolag och storbolag med många anställda, påverkas även leverantörer och underleverantörer i värdekedjan. Det innebär att även små och medelstora företag behöver förbereda sig på förändringar. För många är det hektiska tider!

10 frågor om CSRD

IT-Hållbarhet har pratat med CSRD-experten Moa Turander på Green Communication om de största utmaningarna och de vanligaste frågorna hon får om CSRD från SME.

Vilka är de vanligaste frågorna ni får från era SME-kunder kring CSRD just nu?

Den absolut vanligaste frågan vi får kommer från små och medelstora företag som undrar om de behöver göra en hållbarhetsrapport. Sedan undrar många vad som gäller och vad de behöver ha på plats utöver det de redan gör inom hållbarhet.

Och vad är svaret? Behöver de göra en hållbarhetsrapport – och vad behöver de ha på plats? 

Nej och ja! De små och medelstora företagen behöver inte göra någon CSRD-rapport i egentlig mening, det gäller bara storbolag. Men, de behöver sannolikt ha någon form av dokumentation att visa upp för sina kunder och vid upphandlingar. Om de har, eller vill ha, större företag som kunder – vilket gäller de flesta – måste de nu kunna visa upp svart på vitt hur de jobbar med allt från sin egen klimatpåverkan till sociala frågor. Dessutom måste de ha koll på sin egen värdekedja och kunna visa att de ställer rätt krav på sina leverantörer.

Så transparensen gäller hela kedjan? 

Ja, det är ett omfattande jobb som måste göras i alla led. De stora bolagen har från och med CSRD ett stort ansvar för sin värdekedja där de måste rapportera huruvida deras verksamhet orsakar ”påverkan” i tre dimensioner både uppåt och nedåt i värdekedjan – socialt, miljömässigt och etiskt kopplat till sin egen styrning.

Det innebär med andra ord att alla mindre företag som vill kunna göra affärer med större företag behöver ha sitt på det torra. Och när frågan väl dyker upp kan det vara bråttom, då har man kanske bara några dagar på sig.

Vilka är de största fördelarna för mindre företag som tar CSRD på allvar? 

De som är på den bollen tidigt kommer att vara i framkant för många intressenter. De kommer också vara förberedda när frågan från deras kunder kommer, vilket är en konkurrensfördel. Det är som sagt många upphandlare som har strikta krav på att hållbarhetsdata ska vara på plats och de väljer sina leverantörer delvis efter det. Man kan alltså riskera att förlora direkt ekonomiskt på det trots att man kanske har ett fantastiskt kunderbjudande om man inte gjort sin hållbarhetsläxa.

Utöver compliance med regelverket innebär CSRD-arbetet en hel del strategisk analys också. Det ger bolaget en chans att titta på sin verksamhet ur flera vinklar. Det kan leda till affärsnyttiga insikter om vart företaget är på väg samt skapa en starkare riktning.

Det kan också vara ett sätt att behålla och attrahera medarbetare. Att hållbarhet och affärsnytta inte står i motsättning till varandra är viktigt för många medarbetare idag. Hållbarhetsarbetet kan således motivera många människor och stärka sammanhållningen internt – om medarbetare involveras såklart. Vilket vi rekommenderar.

Vilka är de vanligaste misstagen företag gör när de börjar arbeta med hållbarhetsrapportering? 

De tar i för mycket och mäktar inte med, sedan blir ingenting av istället. Här handlar det om att börja i liten skala där man står och systematiskt växla upp och göra det man kan. Annars fungerar det inte i en mindre verksamhet.  Det är ett stort och omfattande jobb, men klart genomförbart i små steg. Faktum är att det också kan vara roligt och bli en övning som involverar alla medarbetare. 

Vad är ditt viktigaste råd till företag som känner sig osäkra inför CSRD-processen?

Börja med att stärka din egen kunskap. Ta hjälp, läs på och gå gärna en kurs själv så du vet vad det innebär för er!

I många fall har svenska mindre bolag redan certifieringar inom miljö, arbetsmiljö och kvalitet som täcker in mycket av det som kraven gäller. Det ska man visa upp och utgå ifrån. Men de täcker sällan in allt, så det gäller att fånga upp det  som behöver läggas till.

Hur ser du på framtiden för hållbarhetsrapportering och företagande – vilka trender ser du?

Det kommer att vara motstånd först, men rutinen kommer att etableras och bli något som de flesta förväntar sig ska finnas på plats. EU jobbar just nu med en förenkling av de hårdaste rapporteringskraven, kallad Omnibus, som förväntas landa under Q1 och vi får se vad det innebär. Detta gäller alltså de största bolagens rapporteringskrav, men min gissning är att allt hållbarhetsarbete kommer att skyndas på tack vare detta. 

Att se och rapportera hållbarhetsdata som ser dåliga ut gynnar inte affärerna, men det fungerar inte med överdrifter och osanningar som överdriver miljöarbetet heller. Så kallad ”Greenwashing” kommer inom kort att bli ett regelbrott enligt marknadsföringslagen genom EU-lagförslaget “Green Claims”, så det är bara att kavla upp och göra jobbet – det kommer att löna sig!

Hur kan Green Communication hjälpa små och medelstora företag att navigera genom CSRD-processen? 

Vi genomför utbildningar och konsultar. Här lever vi som vi lär och börjar med att öka kompetensen om hållbarhet och CSRD, sedan guidar vi dem genom arbetet med olika mycket inblandning av oss beroende på behov.  När det gäller SME hjälper vi dem först och främst med att se till att hållbarhetsarbetet kommer in som en naturlig strategisk del i affärsverksamheten, inte bara  som ett externt krav.

I vissa fall händer det att det blir akut – en kund kräver underlag som företaget inte kan visa upp: då kan det vara kort om tid, men i de flesta löser det sig med lite fokus och guidning.

De stora konsultbolagen har fullt upp just nu med de stora börsbolagen och offentliga aktörer, där kraven är mer omfattande och miljöpåverkan större. Men vi vet ju att även mindre företag behöver förhålla sig indirekt till CSRD-kraven och då är det naturligt för oss att hjälpa till.

Tips: På fredag 14 februari klockan 08.30 genomför Moa Turander och Green Communication ett kostnadsfritt webbinarium om CSRD för SME. Anmäl dig här eller ta del av innehållet i efterhand.

Moa Turander har arbetat många år som managementkonsult och hjälpt företag att växa genom strategisk affärsutveckling. Hon har lett projekt för företag som Siemens, Tele2 och Volkswagen samt flera mindre företag där fokus legat på digital tillväxt och marknadsstrategier

Green Communication är ett svenskt impact-företag som hjälper små och medelstora företag att göra hållbarhetsresan, med strategisk rådgivning, digital marknadsföring och ett nätverk av gröna influencers.  Målet är att göra hållbarhet och efterlevnad av regelverk , som CSRD, till en naturlig del av varje varumärkes strategi. Grundare är Maria Ingels Carlsson.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>