E-handeln är rekordhög i Sverige och med Black Friday runt hörnet lär paketflödet fortsatt vara stort.
Samtidigt visar beräkningar att cirka 30 procent av alla paket som skickas består av luft.
APak ger tips på hur företag kan ta nästa steg mot en mer hållbar förpackningsmiljö.
Den snabbväxande e-handeln för med sig förpackningsutmaningar sett till både design, materialval och logistiskflöde. Idag beräknas cirka 30 procent av varje e-handelspaket bestå av onödig luft*. Transporter fyllda med onödigt stora paket påverkar både miljö och samhälle negativt.
– Att så många paket är skrymmande är långt ifrån hållbart, men samtidigt är det ett konkret problem som företag har möjlighet att åtgärda. Ett första steg är att ifrågasätta de förpackningar som används idag. Att utifrån en hållbarhetsanalys vrida och vända på olika lösningar och på så sätt säkerställa att rätt produkt packas i rätt förpackning, förklarar Evelina Lindgren, vd på aPak.
Minska förbrukningen av ändliga resurser
Hållbara förpackningslösningar beror även på vilken typ av material som används. Det handlar om att minska förbrukning av ändliga resurser, använda mer förnybara råvaror och minimera sin materialanvändning.
– Att hitta hållbara råvaror och material som gör det bättre för miljön är ett ständigt pågående arbete. Ett exempel är e-handelspåsen. För ett år sedan kunde vi erbjuda en påse i 100 procent återvunnen plast som sparar in koldioxidutsläppen markant, jämfört med en påse i nyproducerad plast. Idag kan vi även erbjuda starka e-handelspåsar i papper som kan stå emot väta, säger Evelina Lindgren.
Här är tips på tre frågor e-handlare bör ställa sig själv om de vill arbeta med mer hållbara förpackningslösningar:
- Hur kan vi minimera ”luften”? Varje kvadratcentimeter luft som kan elimineras minskar koldioxidutsläppen. Genom att analysera produktutbudet går det att ta reda på vilka produkter som är populärast och vilka produkter som ofta skickas tillsammans. Utifrån det går det sedan att hitta de viktigaste storlekarna på emballaget. Att arbeta med många olika storlekar är ett bra alternativ, men det går också att välja ”rillade lådor” som kan anpassas efter innehållet. Det är även viktigt att se till att samtliga storlekar alltid finns tillgängliga och att lagerpersonalen är utbildad och vet hur emballaget ska användas på rätt sätt.
- Vilket emballage ska användas? Vissa produkter emballeras bäst i en låda, medan exempelvis konfektion skyddas bäst i en e-handelspåse. Att välja rätt sorts emballage gör skillnad. Det gör också valet av material. En e-handelspåse kan till exempel produceras i 100% återvunnen plast eller i papper. Idag finns det också olika certifieringar som säkerställer att materialet tillverkats på rätt sätt, så som till exempel FSC-märkningen. Mindre förändringar, så som att byta plasttejpen mot papperstejp kan också göra skillnad.
- Vart ska vi köpa emballaget? Valet av emballage är viktigt, men det är också viktigt att det producerats och hanterats på rätt sätt. Det är därför viktigt att kontrollera så att leverantören tar ansvar för hela värdekedjan. Att välja en leverantör som arbetar proaktivt med utveckling och förbättringsåtgärder kan också bidra till smartare lösningar som minskade utsläppen.