Ingen anledning till oro om stomnätskorridorer!
Hem TRANSPORT Det finns ingen anledning till oro om stomnätskorridorer!

Det finns ingen anledning till oro om stomnätskorridorer!

Publicerat av: Redaktionen

Äntligen, efter tre år kunde järnvägsbranschen återigen mötas på den sextonde upplagan av European Railway Award.

På eventet deltog flera centrala tjänstemän från kommissionen, EU-parlamentariker och på plats var även Sveriges bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson som höll ett inledande tal.

Andreas Carlson lyfte utmaningarna kopplade till det säkerhetspolitiska läget i Europa och betonade vikten av transporter i dessa utmanande tider och ministerrådets förslag till utvidgning av fyra europeiska transportkorridorer till österut till Ukraina. Han talade även om transportsystemets betydelse för Europas konkurrenskraft och att transportsystemet är ryggraden i vår ekonomi där järnvägen utgör en betydande del.

Mer på temat stomnätskorridorer. Som vi tidigare rapporterat blev plötsligt utbyggnaden av nya stambanor EU-politik. Utbyggnaden av EU:s stomnätskorridorer – det så kallade TEN-T-nätet – pågår sedan årtionden. De planerade sträckningarna för nya stambanor som gällde intill strax före årsskiftet skulle enligt kommissionens förslag från 2021 ingå i TEN-T-nätet. Vid mötet med EU:s ministerråd i början av december 2022 valde dock regeringen en annan linje. Rent konkret innebar detta att delar av de planerade sträckningarna i södra Sverige har lyfts bort från EU:s stomnätskorridorer. Det får allvarliga effekter och försvårar Sveriges möjligheter att få återbäring på EU-medlemskapet. Konsultfirman WSP har bidragit med en snabbutredning som tydligt visar på att riskerna för Sverige att behålla sträckningarna för nya stambanor i TEN-T har överdrivits. Det finns ventiler i regelverket som möjliggör att avstå från uppsatta mål utan att några viten, avgifter eller liknande skulle aktualiseras.

I årets första Järnvägspodd deltog Trafikverkets programchef Ulrika Geeraedts och Tågföretagens Gustaf Engstrand i ett samtal om effekterna av regeringens ändrade inriktning och om behovet av realism när det gäller behovet av utbyggnad av ny järnvägskapacitet i Sverige.

Samtidigt med dagens nyhetsbrev har Tågföretagen publicerat färska webbartiklar om läget avseende järnvägens punktlighet och de kostnader som förseningar leder till samt en analys av elektrifieringen av transportsystemet och hur järnvägen kan bidra till ökad energieffektivitet.

Järnvägspodden: En studie i realism.

Det här avsnittet av Järnvägspodden handlar om beskedet Trafikverkets fick den 23 december om Nya stambanor, där Trafikverket fick i uppdrag att avbryta en del, pausa en annan och sänka kostnaderna för en tredje. För att ge oss en bild av vad beslutet innebär, hur uppdragen formulerats och när de ska besvaras har vi ringt upp Trafikverkets programchef Ulrika Geeraedts.

Ingen anledning till oro om stomnätskorridorer!Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef på Tågföretagen, får ge röst åt reaktionerna från de som var tänkta att dra nytta av de nya banorna. Finns det utrymme för optimism, eller är det nu som realisterna kliver in på banan för att komma framtiden på spåren? Hur Tågföretagen vill involveras i det kommande arbetet, och om beslutet påverkar relationen med politiken är andra frågor som samtalet med Gustaf kommer in på.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>