För ett år sedan tog cykeltillverkaren Trek beslutet att satsa på ökad digitalisering av sina lager- och distributionscenter.
Nu rapporterar man minskad nertid och mindre klimatpåverkan, dessutom har säkerheten förbättrats och man har gjort oväntade tidsbesparingar när det gäller onboarding av ny personal.
Trek Bicycle Corporation har som mål att förändra världen genom att få fler människor på cykel. Trek har varit en ledande cykeltillverkare i över 45 år och säljs i mer än 80 länder världen över. I Sverige säljs Treks cyklar via över 100 återförsäljare runt om i landet.
”För oss är cykeln en enkel lösning på många av världens mest komplexa problem – från klimatförändringar till trafikstockningar och allas rätt att ta sig fram”, säger Tom Spoke, global IT-chef på Trek Bicycle Corporation. ”Treks mål är att byta ut så många bilar som möjligt mot cyklar. Vi insåg att det bara skulle vara möjligt med hjälp av tillförlitlig teknik. Vi behövde helt enkelt stötta upp våra lager och distributionscenter för att klara av den ökande efterfrågan i EMEA.”
Startskottet för den digitala resan
Under pandemin ökade efterfrågan på cyklar enormt – alla ville cykla. Samtidigt gjorde de stora problemen i den globala leveranskedjan att man fick brist på delar och inte kunde leverera – ordrarna samlades på hög. Under samma period insåg man också att det skulle bli nödvändigt att förstärka den digitala närvaron när många länder fysiskt stängde ner.
Det höga ordertrycket samt behovet av ett stabilt distributionssystem gjorde att en innovativ Enterprise Mobility Management (EMM)-lösning till slut blev affärskritisk för företaget – man behövde helt enkelt mer och tajtare digital teknik för att stötta upp alla steg från order till leverans och för att digitalisera verksamheten.
Nertid, säkerhetsbrister och svinn
Tidigare tampades Trek med onödig nertid och olika mobilitetsutmaningar på grund av att man inte hade någon överblick och insyn i företagets alla mobila enheter. Även e-avfall och livslängd på de mobila enheterna behövde ses över. ”Att minska svinnet och förlänga livslängden på våra enheter ute på fältet är en del av vår hållbarhetsresa”, kommenterar Tom Spoke.
Stora effektivitets- och miljövinster
För ett år sedan blev Trek rekommenderade SOTI ONE för att enkelt få grepp om sina mobila enheter och ta de första tramptagen på sin digitala resa. Trek har nu lyckats få ner sin diagnos- och felsökningstid från timmar till minuter.
”Numera hanteras allt från våra lager-scannrar till chaufförernas mobila datorer med SOTI:s teknik. Implementeringen har hjälpt oss att få ner företagets nertid och vi är mycket nöjda med hur det påverkar vår verksamhet så här långt,” säger Tom Spoke.
“Med SOTI MobiControl kan vi snabbt och lätt lösa och förebygga problem, begränsa nertiden för vår lagerpersonal och säkra hela vår uppsättning av mobila enheter. Med SOTI XSight, kan teamet snabbt diagnostisera, supporta och felsöka problem på distans. Det gör att distributionsställena kan skicka ut ordrar samma dag så att butikerna har allt som cyklisterna behöver. Vi har dessutom kunnat göra tidsbesparingar på 15-20 % gällande onboarding av ny personal,” avslutar Tom Spoke.
Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI ser insyn och överblick som en absolut nödvändighet för säker och effektiv drift idag: “Insyn och överblick i företagets mobila enheter är viktigare än någonsin. Framför allt när kunderna förväntar sig att deras favoritvarumärken ska skicka ut ordrar samma dag. Med SOTI MobiControl och SOTI XSight kan Trek nu se när och var en enhet används och snabbt felsöka problem på distans – i realtid.”