Volkswagen presenterar nu en helt nyutvecklad Tiguan och därmed den tredje generationen av denna storsäljare.
Nya Tiguan når de svenska återförsäljarna under första kvartalet 2024. Säljstarten sker senare i höst.
- Tredje generationen av Tiguan lanseras med progressiv teknik och ny design
- Nytt utvecklingssteg för laddhybriderna möjliggör en elektrisk räckvidd på upp till cirka 100 km och snabbladdning
- Nya mildhybrider med 48 V-system omvandlar rörelseenergi till elektrisk energi som gör det möjligt att frirulla med avstängd motor och därmed utan bränsleförbrukning och utsläpp
- Nya ergoActive Plus-stolar med pneumatisk 10-kammars tryckpunktsmassage ger extra komfort på långa resor
- Det nya adaptiva chassiregleringssystemet DCC Pro med stötdämpare med två ventiler ger maximal komfort och smidighet
- Ny interiör med tydligt strukturerat och intuitivt användande av Digital Cockpit, infotainmentskärm, Head up-Display och körprofilsväljare
Tiguan är för närvarande den mest framgångsrika Volkswagen-modellen i världen. Bara under de senaste två åren har Volkswagen tillverkat 1,2 miljoner exemplar av modellen. Mer än 7,6 miljoner köpare har valt denna SUV sedan den debuterade 2007. I Sverige har hittills cirka 75 500 Tiguan registrerats, varav cirka 8 500 av Allspace-versionen.
Nästan samtidigt som nya Tiguan lanseras kommer också en ny generation av Passat Sportscombi att lanseras. Passat har sålts i mer än 34 miljoner exemplar. Det innebär att två av Volkswagens tre bästsäljande modellfamiljer kommer att debutera som helt nya generationer.
Med nya Tiguan och de senaste årens lanseringar och uppdateringar av andra SUV:ar i modellprogrammet erbjuder Volkswagen idag ett av det mest moderna och största utbudet av SUV:ar.
Högteknologisk MQB evo-plattform
Tredje generationen av Tiguan baseras på det senaste utvecklingssteget i den modulära plattformen MQB: MQB evo. Plattformens tekniska framsteg förbättrar Tiguan på praktiskt taget alla områden. Nya laddhybridversioner med en elektrisk räckvidd på upp till cirka 100 km gör nya Tiguan effektivare än någonsin. Det nya adaptiva chassit DCC Pro med stötdämpare med två ventiler optimerar komfort och dynamik. Den senaste generationen Park Assist automatiserar in- och utkörning från parkeringsfickor.
En stilrent utformad digital förarmiljö baserad på MIB4, den fjärde generationens modulära infotainmentsystem, erbjuder den högsta informationsnivån och erbjuder en mängd digitala tjänster och appar ombord. Manövreringskonceptet är intuitivt.
Dessutom har nya system som en pneumatisk massagefunktion för framstolarna eller IQ.LIGHT HD Matrix-strålkastare (tillval) – som används för första gången i Tiguan – hämtats från premiummodellen Touareg. Alla dessa egenskaper gör nya Tiguan till en av de modernaste mellanstora SUV:arna på den globala marknaden.
– Det senaste utvecklingssteget i den modulära plattformen utgör den högteknologiska grunden för tredje generationen av Tiguan. Tack vare de betydande skalfördelarna med MQB evo, demokratiserar Volkswagen återigen många innovationer som DCC Pro eller de nya laddhybriderna med en elektrisk räckvidd på cirka 100 km och gör dem tillgängliga för hundratusentals förare världen över, säger Kai Grünitz, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för teknisk utveckling.
Uttrycksfull design
Första generationen av Tiguan kombinerar självsäker design med den typiska sympatiska karaktären hos en Volkswagen. Denna stil kännetecknar också nya Tiguan. Baserat på det framgångsrika DNA:t skapades en helt ny design – typisk för Tiguan, typisk för Volkswagen och ändå helt ny.
En utmärkande detalj är den högre, kraftfullare fronten. Här är nya och platta LED-strålkastare integrerade. Däremellan ersätts den traditionella kylargrillen av en glasklädd horisontell balk med integrerad LED-list (beroende på version). De faktiska öppningarna i kylargrillen är integrerade i stötfångaren.
Luftridåer på stötfångarens utsidor säkerställer en optimal luftstyrning. Den stilrena fronten bidrar till att luftmotståndskoefficienten har förbättrats från 0,33 till 0,28.
Skulderpartier ovanför hjulhusen dominerar silhuetten. Fälgarna är upp till 20 tum stora. En ny horisontell LED-list framhäver bakpartiet på nya Tiguan.
Mer utrymme
Nya Tiguan är 30 mm längre (4 539 mm) än sin föregångare, medan höjden (utan takreling) bara har ökat med fyra millimeter (1 639 mm). Bredden (1 842 mm) och axelavståndet (2 680 mm) förblir oförändrade.
Bagageutrymmesvolymen hos den nya generationen visar hur bra utrymmet utnyttjas: Trots att nya Tiguan bara är något längre har volymen i eTSI-, TSI- och TDI-versionerna ökat med 37 liter till 652 liter vid lastning upp till baksätets ryggstödshöjd.
Den invändiga takhöjden har förbättrats med ytterligare nio millimeter fram (1 058 mm) och med 10 mm bak (1 022 mm).
Modern förarplats
Volkswagen har designat om hela interiören i Tiguan. Med sina högklassiga material och sitt hantverk, tillvalsdetaljer som dekorsömmar och kontrastsömmar i ytorna, ser nya Tiguan mer än någonsin ut som den kompakta systermodellen till lyxiga Touareg.
Komponenterna i det nya infotainmentsystemet (MIB4) smälts samman till en ny förarmiljö – intuitivt att använda, nära integrerat och med en ren och smart design. Bland modulerna finns nya Digital Cockpit (digitala instrument med antireflexbeläggning i liggande format för surfplattor), en stor infotainmentskärm med helt ny menystruktur och grafik, en ny Head up-Display (tillval) med projicering på vindrutan och en ny körprofilsväljare med flera funktioner.
Fordons- och infotainmentfunktioner som ljudvolym kan enkelt styras med den nya röstassistenten IDA. Körprofilsväljaren, IDA och den logiskt uppbyggda menyn i infotainmentsystemet är exempel på bilens nya manövreringsstruktur. Touchreglagen under infotainmentsystemets display som används för att justera funktioner som kupétemperatur och volym är nu bakgrundsbelysta.
Stolar för långa sträckor
De nya ergoActive Plus-stolarna med pneumatisk 4-vägs svankstödsinställning och en ny pneumatisk 10-kammartryckmassagefunktion (tillval) matchar suvens exklusiva karaktär. Dessutom finns det en programmeringsfunktion för automatisk aktivering av sätesvärmen eller sätesventilationen vid vissa yttertemperaturer.
Laddhybrider (eHybrid) och mildhybrider (eTSI)
Volkswagen har nyutvecklat laddhybriddriften i Tiguan. Tack vare ett nytt 19,7 kWh-batteri (netto, föregångaren: 10,6 kWh) har den elektriska räckvidden för Tiguan eHybrid med en systemeffekt på 204 hk (150 kW) respektive 272 hk (200 kW) ökat till cirka 100 km. Det gör Tiguan till en elbil för vardagen.
Ta Tyskland som exempel: Enligt en studie publicerad av det tyska ministeriet för digitalisering och transport är 95 procent av alla bilresor kortare än 50 km och 99 procent kortare än 100 km. Dessa sträckor kan nu köras helt på el med en Tiguan eHybrid. Dessutom möjliggör den effektiva kombinationen av elmotor och en ny turboladdad bensinmotor (1,5 TSI evo2) en total räckvidd på cirka 1 000 km.
Batteriet laddas nu med 11 kW istället för 3,6 kW, till exempel via en laddbox hemma eller andra AC-laddningspunkter. Dessutom kan båda Tiguan eHybrid-versionerna laddas vid DC-snabbladdningsstationer med upp till 50 kW laddeffekt.
Volkswagen kommer även att erbjuda Tiguan med två nya mildhybrider med 48 V-system. De har en effekt på 130 hk (96 kW) respektive 150 hk (110 kW) och har automatisk cylinderavstängning, Active Cylinder Management (ACT). Båda versionerna av Tiguan eTSI kombinerar hög effektivitet med utmärkta igångkörningsegenskaper. Alla de fyra hybridversionerna är framhjulsdrivna.
2,0 TSI och 2,0 TDI
Parallellt med de två laddhybriderna och de två mildhybriderna kommer Tiguan att lanseras med två effektiva turboladdade bensinmotorer (TSI) och två turboladdade dieselmotorer (TDI). De är alla 2,0-liters 4-cylindriga motorer. TSI-motorerna levererar 204 hk (150 kW) respektive 265 hk (195 kW), medan TDI-motorerna levererar 150 hk (110 kW) respektive 193 hk (142 kW).
Tiguan 2,0 TSI med 204 hk och 265 hk samt Tiguan 2,0 TDI med 193 hk är som standard utrustade med fyrhjulsdriften 4MOTION. Den maximala släpvagnsvikten för fyrhjulsdrivna versioner är upp till 2 300 kg. Alla Tiguan-modeller har dubbelkopplingsväxellådan DSG som standard och uppfyller den nya utsläppsnormen Euro 6e.
Rikt utrustad från start
Precis som föregångaren kommer nya Tiguan på den globala marknaden att lanseras i de fyra utrustningsversionerna Tiguan, Life, Elegance och R-Line. Både Elegance och R-Line är positionerade som toppversioner – Elegance är den särskilt förfinade versionen och R-Line är den sportiga versionen. Likt föregångaren kommer grundversionen av nya Tiguan inte att erbjudas i Sverige.
Nya Tiguan är standardutrustad med detaljer som nya Digital Cockpit (10-tums), central 12,9-tumsdisplay, körprofilsväljare, trafikvarningssystemet Car2X, extra mittkrockkudde (fram) och sidokrockkuddar bak, 1-zons Climatronic (automatisk klimatanläggning), USB-C-portar med 45 W laddningskapacitet (fram), svart takreling och många assistanssystem.
I standardutrustningen ingår Side Assist (filbytesassistent), Front Assist (nödbromssystem), Lane Assist (filhållningssystem), Rear View (backkamera) och en frontkamera för vägmärkesidentifiering. LED-strålkastare och 17-tums lättmetallfälgar är också standard.
Tiguan Life har följande extrafunktioner: 3-zons Climatronic (Air Care), komfortstolar (fram), variabelt bagagegolv, parkeringsassistent (Park Assist), adaptiv farthållare (ACC) och helljusassistent (Light Assist), App Connect (Apple- och Android-integration), elektriskt infällbara ytterbackspeglar, utvändig bakgrundsbelysning och 17-tums lättmetallfälgar i Venedig-design.
Jämfört med Life har utrustningsversionerna Elegance och R-Line ytterligare utrustningsdetaljer som LED Plus-strålkastare inklusive upplyst horisontell LED-list fram och bak, ljuddämpande rutor och mörktonade rutor bak, ett bakgrundsbelysningspaket med tre ljuszoner och 30 färger, ett vinterpaket (med stolsvärme och uppvärmda spolarmunstycken) samt ergoActive-framstolar med massagefunktion.
Tiguan Elegance är dessutom utrustad med en baklucka som kan öppnas och stängas elektriskt (inkl. Easy Open-funktion med en fotrörelse), Park Assist Pro med fjärrstyrd parkeringsfunktion (via smartphone) och minnesfunktion, silverfärgad takreling, sätesklädsel i premiummikrofleece och 18-tums aluminiumfälgar (Napoli-design).
Tiguan R-Line kännetecknas av funktioner som stötfångare i R-Line-design och en R-Line-specifik interiör med sportstolar med integrerade nackskydd och 19-tums lättmetallfälgar (Coventry-design). Tiguan R-Line kan även individualiseras med ett Black Style-paket. Här ingår bland annat svarta 19-tums lättmetallfälgar och svarta ytterbackspegelkåpor.
19 200 lysdioder i varje HD Matrix-strålkastare
Tiguan är den första MQB-modellen som lanseras med de nyutvecklade IQ.LIGHT HD Matrix-strålkastarna (tillval). Det interaktiva belysningssystemet har också utvecklats parallellt för Touareg – båda SUV:arna har därför samma grunddesign för strålkastarna. HD står för High Definition, vilket betyder hög upplösning på ljuskällorna.
I Tiguan är det totalt 38 400 multipixel-lysdioder. I varje strålkastare lyser 19 200 multipixlars LED-lampor upp vägen och omgivningen på en helt ny nivå, vilket ökar komforten och säkerheten.
Den svenska marknaden
Det svenska motorprogrammet är ännu inte fastställt, men klart är att de båda laddhybriderna och någon av mildhybriderna kommer att erbjudas samt någon version med 4MOTION fyrhjulsdrift.
Mer information om utrustning, tillval, tekniska fakta och motoralternativ på den svenska marknaden kommer i samband med förförsäljningsstarten senare i höst då också priserna blir officiella. Lanseringen av nya Tiguan sker under första kvartalet 2024.
Mer detaljer om nya Tiguan
I bifogat PDF-dokument finns ytterligare detaljer om nya Tiguan.
Nya Tiguan och nya Passat är konceptbilar nära serietillverkning. De finns ännu inte tillgängliga för försäljning.
Räckvidden har fastställts enligt Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) i den mest räckviddsfördelaktiga utrustningsversionen av Tiguan med ett nettobatteriinnehåll på 19,7 kWh. De faktiska WLTP-räckviddsvärdena kan avvika beroende på utrustning. Den faktiska räckvidden varierar beroende på körsätt, hastighet, användning av komfortutrustning eller extrautrustning, yttertemperatur, antal passagerare/last och topografi.
Körhjälpsfunktioner kan endast användas inom systemets gränser. Föraren måste alltid vara beredd på att åsidosätta assistanssystemet. Dessa system fråntar inte föraren ansvaret för att köra med försiktighet och uppmärksamhet.