Kakan är död – länge leve kakan!
Hem HÅLLBAR UTVECKLING Kakan är död – länge leve kakan!

Kakan är död – länge leve kakan!

Publicerat av: Redaktionen

Detaljhandeln är på väg in i tuffa tider.

Den höga inflationen och ökade räntetrycket gör konsumenterna allt försiktigare och allt mindre benägna att konsumera.

Men det är inte den enda utmaningen som branschen står inför.

En ny EU-datalag, som kommer att förbjuda så kallade tredjepartskakor, kommer att implementeras under 2024. Detta innebär att det kommer att bli betydligt svårare för företag att samla och dela kunddata.

Google väntas därför fasa ut sina tredjepartskakor för en procent av de globala Chrome-användarna under det första kvartalet år 2024. Förberedelserna inför detta görs redan nu, och i takt med att Privacy Sandbox utvecklas kommer nya API:er att inkluderas för alla globala användare i Google Chromes senaste version från och med i juli i år – vilket i sin tur innebär slutet för den digitala marknadsföringen, som vi känner den idag.

Utmärkt tillfälle för modernisering

Faktum är dock att den ekonomiska krisen och kakdöden utgör ett utmärkt tillfälle för alla detaljhandelsföretag att ställa om sin verksamhet och sin marknadsföring i en ny hållbar riktning. Genom att satsa på förstahandsdata i stället för tredjepartsdata – det vill säga genom att börja samla in kundinformation från företagets egen hemsida (genom till exempel kundklubbar) kan företagen nu satsa på att öka sin kundkännedom och etablera en närmare kundrelation. Detta kommer att ta dem till nya ekonomiska höjder, och samtidigt bidra till en hållbarare värld.

Med hjälp av en systemintegrerare; det vill säga ett tredjepartsföretag som integrerar sina tekniker i företagets system för att skapa en skräddarsydd lösning, eller genom standardiserade mjukvaruapplikationer, kan företag numera enkelt etablera ett system för förstapartskakor, som får kunder att dela med sig av information på företagets hemsida. Detta ger företaget tillgång till mänger av kunddata, som kan förbättra deras försäljningsmöjligheter och ge dem möjlighet att effektivisera sina leverantörs- och logistikprocesser.

Undvik överproduktion

Denna typ av direkt datainsamling ger även underleverantörer möjlighet att anpassa sina produktionslinjer baserat på information om vad kunderna verkligen vill köpa – vilket hjälper dem minimera sin överproduktion. Om en återförsäljare till exempel märker att deras kunder, som registrerar sina sökningar och köp på företagets hemsida, inte längre vill köpa nya kylskåp kan företaget vidarebefordra denna information till sina kylskåpstillverkare. Det gör det möjligt för tillverkarna att utarbeta nya erbjudanden, bestående av nya typer av varor och tjänster som bättre matchar den aktuella efterfrågan.

På detta sätt kan såväl återförsäljare som tillverkare fortsätta att vara lönsamma även under de kommande årens väntade lågkonjunktur. Men faktum är att förstapartsinformation kommer att spela en ännu viktigare roll på lång sikt.

Förstapartsinformationen central för långsiktig framgång

För att kunna vara framgångsrik bland nästa generations kunder kommer det att krävas att man inte bara möter deras efterfrågan på hållbara alternativ – utan att man även kan bevisa att ens tillverkningskedja motsvarar kundens hållbarhetskrav på ett transparent sätt.

Många kunder kommer till exempel inte nöja sig med att det finns ett eko-märke på kartongen när de köper en ylletröja. De kommer i stället att förvänta sig att få snabb information i mobilen om vilken fåruppfödare – och antagligen vilket får – som står som tillverkare för tröjan, för att de ska välja att köpa den.

De företag som etablerar ett system för insamling av förstapartskakor – och som ser till att utforma sin verksamhet och sina tillverknings- och leveranskedjor på ett sätt som motsvarar den moderna kundens krav på hållbarhet och transparens, kommer att vara vinnarna framöver. De kommer dra nytta av att andra företag inte utnyttjar den tillgängliga tekniken – och ta deras kunder genom att erbjuda en helt ny kundupplevelse. Och de företag som inte ställer om kommer att dö ut.

Kakan är död – länge leve kakan!

Dan Öhlander, Nordenchef, Snowflake

Därför uppmanar jag alla företag inom detaljhandeln att omedelbart implementera de applikationer som behövs för en sådan omställning. Det kommer att ge såväl bättre affärer som en friskare planet.

För kakan är död – länge leve kakan!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>