Snart kommer helt nya EU-krav på svenska företag kring dokumentation av produkters livscykler. Det handlar om digitala produktpass, DPP.
– Det är hög tid för företag att agera, säger Sophie Charpentier, DPP-expert och rådgivare på Chalmers Industriteknik.
Kraven på digitala produktpass (DPP) kommer för mängder av produkter framöver. Passen blir en nyckel till efterlevnad av EU:s ekodesignförordning (ESPR).
– Det blir som ett digitalt ID-kort per produkt, tänk likt en QR-kod, som ger tillgång till heltäckande information om produktens livscykel. Från ursprung, tillverkning och innehåll till reservdelar, återanvändning eller slutstation, säger Sophie Charpentier på Chalmers Industriteknik som har jobbat med DPP i flera år.
Redo för nya EU-krav
Bara om några veckor, i mitten av april 2025, kommer EU-kommissionen att anta och publicera den första arbetsplanen. Enligt nuvarande tidsplan handlar det om batterier, textilier, stål- och järnprodukter under 2027. Men för få svenska företag är redo att möta de nya kraven.

EU:s första digitala produktpass (DPP) publiceras i april
– Regelverken kommer, även om allt inte är bestämt än från EU-håll, så det gäller att vara förberedd. Det handlar om hållbarhet och ger samtidigt företag chansen att optimera sina processer och få kontroll på sin leverantörskedja. De som är redo får en stor konkurrensfördel, säger Sophie Charpentier.
En stor utmaning att navigera rätt
Alla företag som säljer produkter på den europeiska marknaden kommer så småningom att påverkas. Det blir en stor utmaning, då många företag inte har den nödvändiga digitala infrastrukturen på plats – eller ens vet om vilka krav som ställs.
– Många svenska företag behöver stöttning att navigera rätt i de regelverk som digitala produktpass innebär och som är relevanta för deras verksamhet. När jag föreläser om DPP visar jag demonstratorer och piloter från företag som belyser vad som fungerar och vad som inte fungerar, säger Sophie Charpentier.
De flesta företag tror att de är digitaliserade, utan att riktigt vara det. Här kommer att krävas en digitalisering av informationsflödet på en helt ny nivå, vilket är en stor omställning för många organisationer. Men med omställningen kommer också många fördelar.
Vad kan företag göra redan nu, för att förbereda sig?
– Nu är det dags att titta på de data varje företag har. Har du tillgång till dessa data, vilka data saknas och var lagras de? Har man inte digitala system är en digital konvertering första steget. För dem som kommit längre är det bra att börja testa. Alla tester jag hört talas om har varit framgångsrika och gett nya insikter, företagen lär sig massor! Det är också viktigt att hitta ett sätt att följa utvecklingen och engagera sig i nätverk och branschorganisationer, nationella projekt som Trace4Value/SwePass, eller internationella projekt som Cirpass2.
En expertparner, som Chalmers Industriteknik, kan hjälpa till med kartläggning av företags nuläge, identifiera nödvändiga åtgärder och skapa en handlingsplan. Sedan gäller det att börja implementera de nya kraven och hålla koll på uppdateringar inom regelverket.
– För att hålla kommande tidsfrist är det viktigt att påbörja arbetet nu, att ta reda på var organisationen befinner sig och var de behöver gå. Där krävs rätt frågeställningar och att hitta relevanta egenskaper hos rätt leverantörer och nätverk. Företagen står inte ensamma i det här, avslutar Sophie Charpentier.
Tre snabbfakta om digitala produktpass
- Vad? Ett digitalt produktpass är en elektronisk version av ett produkts livscykelinformation, som samlar och lagrar detaljer om en produkt, till exempel dess ursprung, komponenter, tillverkning, användning och återvinning.
- När? Initialt krävs digitala produktpass för 13 produktgrupper, bland annat elektronik, järn, stål, textilier, möbler, däck, färger och kemikalier. Arbetet har påbörjats för textilier samt stål och järn. Batterier kommer allra först ut, med krav på DPP i februari 2027.
- Varför? EU:s ekodesignförordning ESPR (läs mer här) och nya batteriförordning (läs mer här) syftar till att avsevärt förbättra hållbarheten för produkter som släpps ut på EU-marknaden genom att förbättra deras cirkularitet, energiprestanda, återvinningsbarhet och hållbarhet. Digitala produktpass är ett verktyg för att möjliggöra detta, samt för att optimera företagens processer.
Chalmers Industriteknik är en forsknings- och utvecklingsorganisation med fokus på innovation för ett hållbart samhälle. Koncernen består av Stiftelsen Chalmers Industriteknik och dotterbolaget CIT Renergy.