Antalet passagerare på de svenska flygplatserna för hela 2019 stannade på drygt 37,9 miljoner.
Jämfört med 2018 är det en minskning med 3,5 procent.
Minskningen motsvarar närmare 1,4 miljoner färre passagerare på de svenska flygplatserna. Antalet utrikespassagerare minskade med 2,2 procent och uppgick till drygt 30,9 miljoner. Antalet inrikespassagerare minskade med 8,9 procent jämfört med 2018 och uppgick till knappa 7 miljoner.
– Så gott som samtliga inrikeslinjer visar en nedgång 2019. Det har sin förklaring i avmattning av den svenska ekonomin, men det kan inte uteslutas att det också kan förklaras av en ökad miljömedvetenhet och tillgång till alternativa färdsätt, säger Jean-Marie Skoglund, flygmarknadsanalytiker på Transportstyrelsen.
Minskningarna var störst på flygplatserna i Mora/Siljan, Karlstad och Jönköping.
– Mora flygplats har sedan februari 2018 varit utan linjetrafik till Stockholm-Arlanda och minskningen är kopplad till att man under hela 2019 inte har haft någon regelbunden trafik, förutom under december-mars då flygbolaget Bra flög.
Att Karlstad och Jönköping har minskat beror på flygbolaget Bmi:s konkurs, säger Jean-Marie Skoglund.
Av 38 flygplatser är det 10 flygplatser som uppvisade en ökning jämfört med 2018.
– Samtliga flygplatser där flygresandet ökat var kommunala eller privatägda flygplatser. Samtliga av Swedavias flygplatser, som är de tio största i landet, uppvisade en minskning för 2019. Det vi ser är att den upphandlade trafiken har stabiliserats efter ett ganska turbulent år 2018, säger Jean-Marie Skoglund.
Den största relativa passagerarökningen hade Kristianstad, Gällivare och Lycksele flygplats. Ökningen för Kristianstad är kopplat till att flygbolaget Bra gick in och startade flygtrafiken till Bromma ganska snart efter konkursen av flygbolaget Nextjet i maj 2019, och som bedrev trafiken till Stockholm-Arlanda.
Antal ankommande och avresande passagerare i linje- och chartertrafik respektive år
Flygplats | 2018 | 2019 | Förändring | Förändring i % |
---|---|---|---|---|
Arvidsjaur | 52 922 | 59 094 | 6 172 | 11,7 % |
Borlänge | 26 456 | 21 421 | -5 035 | -19,0 % |
Gällivare | 20 377 | 27 138 | 6 761 | 33,2 % |
Göteborg/Landvetter | 6 809 067 | 6 672 337 | -136 730 | -2,0 % |
Hagfors | 3 297 | 3 351 | 54 | 1,6 % |
Halmstad | 134 916 | 124 415 | -10 501 | -7,8 % |
Hemavan Tärnaby | 11 113 | 12 121 | 1 008 | 9,1 % |
Jönköping | 100 672 | 66 752 | -33 920 | -33,7 % |
Kalmar | 243 296 | 232 122 | -11 174 | -4,6 % |
Karlstad | 81 953 | 52 050 | -29 903 | -36,5 % |
Kiruna | 277 133 | 268 013 | -9 120 | -3,3 % |
Kramfors-Sollefteå | 7 431 | 8 489 | 1 058 | 14,2 % |
Kristianstad | 28 957 | 40 613 | 11 656 | 40,3 % |
Linköping/Saab | 144 984 | 144 585 | -399 | -0,3 % |
Luleå | 1 201 694 | 1 162 506 | -39 188 | -3,3 % |
Lycksele | 14 222 | 18 112 | 3 890 | 27,4 % |
Malmö | 2 148 826 | 1 976 253 | -172 573 | -8,0 % |
Mora/Siljan | 4 701 | 2 838 | -1 863 | -39,6 % |
Norrköping/Kungsängen | 118 005 | 103 596 | -14 409 | -12,2 % |
Pajala | 6 164 | 6 315 | 151 | 2,4 % |
Ronneby | 224 069 | 204 769 | -19 300 | -8,6 % |
Skellefteå | 408 958 | 287 110 | -121 848 | -29,8 % |
Stockholm/Arlanda | 26 847 499 | 25 643 704 | -1 203 795 | -4,5 % |
Stockholm/Bromma | 2 507 731 | 2 359 558 | -148 173 | -5,9 % |
Stockholm/Skavsta | 2 214 094 | 2 296 448 | 82 354 | 3,7 % |
Stockholm/Västerås | 112 422 | 109 164 | -3 258 | -2,9 % |
Sundsvall-Timrå | 273 730 | 231 996 | -41 734 | -15,2 % |
Sveg | 6 460 | 5 557 | -903 | -14,0 % |
Sälen | – | 773 | 773 | – |
Torsby | 2 975 | 2 500 | -475 | -16,0 % |
Trollhättan/Vänersborg | 44 729 | 37 666 | -7 063 | -15,8 % |
Umeå | 1 031 764 | 960 307 | -71 457 | -6,9 % |
Vilhelmina | 11 436 | 12 387 | 951 | 8,3 % |
Visby | 468 096 | 447 138 | -20 958 | -4,5 % |
Växjö/Kronoberg | 279 093 | 278 535 | -558 | -0,2% |
Åre Östersund | 512 342 | 473 816 | -38 526 | -7,5 % |
Ängelholm | 403 490 | 386 971 | -16 519 | -4,1 % |
Örebro | 88 251 | 77 383 | -10 868 | -12,3 % |
Örnsköldsvik | 89 763 | 85 692 | -4 071 | -4,5 % |