Oavsett hur kallt det blir i vinter, så har de flesta elbilsförare ingen anledning att känna räckviddsångest.
Visserligen kan kyla påverka elbilarnas räckvidd, men de ska ändå – om avstånden och förhållandena är rimliga – kunna ta dig dit du vill.
För att få ut bästa möjliga räckvidd av din elbil, så finns det dock en del viktiga faktorer att tänka på.
Men låt oss först reda ut varför elbilar tenderar att påverkas mer av kyla än traditionella fossilbilar.
Huvudanledningen är helt enkelt att batterier generellt fungerar bäst i temperaturer mellan 15 och 30 grader. Kallare (eller varmare) väder än så riskerar att minska dess effektivitet. Extremt låga temperaturer påverkar batteriernas jonrörelser och reducerar dess förmåga att lagra energi. Dessutom är klimatkontrollsystemen i en elbil beroende av att batteriet fungerar och dess räckvidd kan påverkas dubbelt upp om du skruvar upp värmesystemet. Räckviddsförlusten på grund av kallt väder varierar kraftigt beroende på elbilstillverkare och modell, men tycks i genomsnitt ligga på 10 till 15 procent. Även om denna räckviddsminskning förstås kan påverka de som kör långväga resor, så kan den vara helt obetydlig vid kortare bilturer, som t ex att köra till jobbet, närbutiken eller träningspasset.
Men hur kan då elbilsförare själva agera för att öka räckvidden när det är kallt ute? Här kommer några tips från ChargePoint, världens största laddnätverk för elfordon:
Till att börja med så kan elbilsförare göra en hel del förberedelser under tiden deras bil laddas. Det gäller att dra utnyttja möjligheten att ladda hemmavid, på jobbet eller i närområdet. De flesta moderna elbilar låter dig använda en app eller din nyckelbricka för att börja värma upp (eller kyla ned, på sommaren) bilen innan du sätter dig i den. Detta bör du göra för att säkerställa att din bil har en behaglig innetemperatur vid avfärd, utan att batterikapaciteten har påverkats.
En annan rekommendation för att öka elbilarnas räckvidd i kyla är att använda stols- och rattvärmare. Dessa är effektiva (då de värmer upp din kropp genom direktkontakt) och kräver betydligt mindre energi än bilens inbyggda värmesystem. Se till att få ut det mesta av praktiska tillbehör som dessa för att hålla din kropp varm vid vinterkörning. Det är särskilt viktigt på korta resor, om du inte har värmt upp din bil innan avfärd.
Det är samtidigt alltid viktigt – framför allt vintertid – att behandla bilbatteri väl för att förlänga dess räckvidd och livslängd. Eftersom batterier mår bra av varaktighet, så bör du i största möjliga mån undvika att köra på låg batterinivå eller att snabbladda det alltför ofta. Sikta på att ha batteriet 20 och 80 procent laddat närhelst du kan, för att det ska så må bra och hålla så länge som möjligt. Om du kan parkera inomhus på vintern, så bör du göra det för att ytterligare spara batteritid och slippa kyla ner bilen (och batteriet) i onödan.
Ett allmänt tips för att maximera elbilens räckvidd och effektivitet är även att regelbundet kontrollera däcktrycket. Utöver ökad säkerhet, så kan rekommenderat maximalt lufttryck i däcken även bidra till ökad räckvidd. Kontrollera därför i bilens manual vilket lufttryck som rekommenderas.
Faktum är att elbilar har en stor fördel i kyla – nämligen att de startar direkt, vanligtvis med en knapptryckning. Traditionella fossildrivna bilar måste du som bekant ibland vrida om nyckeln flera gånger och pumpa med gaspedalen för att de (förhoppningsvis) ska gå igång när de är rejält nerkylda, inte sällan med ett klimatvidrigt avgasmoln som följd. Du kan faktiskt ta hjälp av en elbil för att få fart på en fossilbil som strejkar i vinterkylan.
Men vad kan du då göra om din elbil ändå får slut på ström? En studie kring elbilars räckvidd i kyla, utförd av Norges Automobil-Forbund (NAF), visade att en elbil faktiskt kan köras några kilometer extra även efter ett batteristopp. Det kan t ex räcka med att låta bilen vila en stund för att köra vidare en liten bit till, så att du i bästa fall når fram till närmaste laddplats. Men för att inte hamna i den situationen är det bästa att ta hand om din bil och batteri och ha koll på var du kan ladda.
Av: Antti Vainio, Nordic Policy Manager, ChargePoint