JYSK har lanserat en ny hållbarhetsstrategi och fått sina klimatmål godkända av Science Based Targets initiative. Men för att nå målen krävs aktiv medverkan från leverantörerna.
– Eftersom majoriteten av våra utsläpp av växthusgaser kommer från produktionen av våra produkter måste vi leverera resultat via våra leverantörer, säger Rami Jensen, CEO.
Danska möbeljätten JYSK har lanserat en ny hållbarhetsstrategi och uppnått flera milstolpar på vägen. Nyligen godkändes JYSKs klimatmål av Science Based Targets initiatives, SBTi vilket i sin tur innebär att man har en tydlig färdplan för att minska sitt CO2-avtryck över tid.
– Vi är stolta över att få Science Based Targets initiatives godkännandestämpel för våra klimatmål. Hållbarhet är en grundläggande del av vårt åtagande gentemot våra kunder, våra anställda och planeten – det är en stor uppgift, men en nödvändig sådan, säger Rami Jensen, CEO och koncernchef för JYSK i ett pressmeddelande.
JYSK har döpt sin hållbarhetsstrategi till Ett fantastiskt erbjudande för generationer.
Hållbarhetsstrategin kräver aktiv medverkan från leverantörer
Drygt 93 procent av JYSKs totala utsläpp av växthusgaser kommer från produkter, varor och tjänster som köps in från underleverantörer. Som en del av de SBTi-godkända målen kommer JYSK därför kräva att leverantörerna beräknar sina egna utsläpp och att 72, 5 procent av dem får sina mål godkända av SBTi före utgången av räkenskapsåret 2028.
För att nå detta ambitiösa mål kommer JYSK att bygga vidare på ett redan starkt samarbete med sina leverantörer.
– Eftersom majoriteten av våra utsläpp av växthusgaser kommer från produktionen av våra produkter måste vi leverera resultat via våra leverantörer för att nå våra egna mål. Framöver kommer vi att stödja dem i att initiera deras arbete med klimatredovisning så att vi tillsammans kan leverera på vårt åtagande att minska vårt klimatavtryck, säger Rami Jensen.
– Vi är fast beslutna att göra vår del för att minska vår påverkan på klimatet och vi vill hjälpa våra leverantörer att göra detsamma. Hållbarhet ska vara ett tillgängligt och prisvärt val för våra kunder när de handlar bland bra erbjudanden hos JYSK, fortsätter han.
Minska utsläpp inom JYSKs egen verksamhet
Även om JYSKs utsläpp av växthusgaser inom den egna verksamheten utgör mindre än 2 procent av företagets totala utsläpp, kommer JYSK självklart också att arbeta för att minska sitt avtryck här.
Med räkenskapsåret 2022 som basår siktar JYSK på att leverera en absolut CO2e-minskning på 50,4 procent till slutet av räkenskapsåret 2032.
Ett sätt att nå detta mål är genom förnybara energilösningar som solpaneler på taken till distributionscentralerna. Detta visar redan positiva resultat i flera länder, där solpaneler nu står för upp till 30 procent av den energi som används i distributionscentralerna.
– Under de kommande åren kommer vi att titta på lösningar för att minska våra utsläpp, bland annat genom att driva, värma och kyla våra butiker, distributionscentraler och kontor, och minska utsläppen från våra företagsägda fordon. Vi vet att det är en liten andel av vår totala avtryck, men det är fortfarande ett viktigt arbete att göra, säger Rami Jensen.
Sedan JYSKs grundare Lars Larsen öppnade den första JYSK-butiken i Århus, Danmark 1979, har JYSKs verksamhet växt med de starka värderingarna Tradesman, Colleague och Corporate Spirit som ledord.
Det ambitiösa hållbarhetsarbetet bygger vidare på traditionen.
– Jag anser att vi har satt upp ambitiösa och effektfulla mål för de kommande åren i hela vår verksamhet med fokus på våra kunder, vår värdekedja och vår arbetsplats för att minska vår klimatpåverkan. Jag ser fram emot nästa steg i JYSK för att säkerställa att vi förblir konkurrenskraftiga och förblir kundernas förstahandsval inom sömn och boende, avslutar Rami Jensen.
JYSKs klimatmål enligt hållbarhetsstrategin och SBTi är:
- JYSK åtar sig att minska de absoluta utsläppen av växthusgaser i scope 1 och 2 med 50,4 % till räkenskapsåret 2032 jämfört med basåret 2022. (Målgränsen omfattar markrelaterade utsläpp och upptag från råvaror för bioenergi.)
- JYSK förbinder sig att 72,5 procent av leverantörerna, sett till utsläpp, som omfattar inköpta varor och tjänster, ska ha mål som är godkända av SBTI senast 2028.