Internationella matsvinnsdagen 29/9 och sociala supermarkets
Hem FOOD Räddningsmissionen vill tackla matsvinn – och matfattigdom

Räddningsmissionen vill tackla matsvinn – och matfattigdom

Publicerat av: Redaktionen

Räddningsmissionen vill rädda livsmedel från att slängas och omfördela maten till personer som behöver den.

Tack vare företagssamarbeten driver man idag tre MatRättsbutiker med visionen om ett Göteborg utan matfattigdom och matsvinn.

Enligt siffror från Livsmedelsverket slänger vi i snitt 33 kilo mat per person och år i Sverige. För en familj med två vuxna och två barn innebär det att det slängs mat för mellan 3 000 och 6 000 kronor varje år. Dessutom beräknas matsvinn stå för 8–10 procent av allt utsläpp av växthusgaser i världen.

Men det finns också de som aldrig skulle kasta bort maten.

– Medvetenheten kring matsvinn ökar, men det pratas mindre om de i samhället som inte har råd att slänga mat. Med MatRätt vill vi skapa en win-win samtidigt som vi lyfter frågorna som ofta hamnar i skymundan, säger Ida-Lina Frisell Aasland, områdeschef för socialt företagande på Räddningsmissionen .

Räddningsmissionen är en idéburen organisation som arbetar med socialt arbete på kristen grund via ett 30 tal-olika verksamheter. Ett av områdena man har engagerat sig i är matsvinn och idén har varit att matcha livsmedel som står i begrepp att slängas med ekonomiskt utsatta personer som behöver äta mat.

För fyra år sedan, i slutet på september, öppnade Räddningsmissionen sin första MatRätt-butik. Det är en butik, eller social supermarket, som arbetar med att rädda livsmedel som riskerar att slängas och omfördela dem till personer i ekonomisk utsatthet. Det var samma år som FN instiftade den internationella matsvinnsdagen den 29 september.

Tack vare företagssamarbeten driver Räddningsmissionen idag tre MatRättsbutiker, med visionen om ett Göteborg utan matfattigdom och matsvinn.

Internationella matsvinnsdagen och sociala supermarkets

Ida-Lina Frisell Aasland Ida-Lina Frisell Aasland

– Vi ser ett ökat engagemang kring matsvinn, vilket har lett till att fler företag nu ser över sina produktionskedjor och erbjuder varor med kort datum. Det finns fler koncept som MatRätt i andra delar av landet. Det tycker vi är jättebra, våra butiker finns inte till för att konkurrera eller ta marknadsandelar utan har ett helt annat syfte, säger Ida-Lina Frisell Aasland på Räddningsmissionen.

Villl ge alla tillgång till måltider

Ida-Lina Frisell Aasland kommenterar att hon är medveten om att Räddningsmissionens butiker bara är en del av lösningen. Men att hon och organisationen har hopp om framtiden. I år valde hon att lyfta internationella matsvinnsdagen som ett tillfälle att ta upp både stora och små frågor kring matsvinn och matfattigdom:

Hållbar omställning blir inte lättare genom att se alla konsumenter som lika. Hur ser vi till att alla kan anpassa sin kost? Våra kunder slänger inte mat i onödan, men praktiska frågor som när de kan få tag på mjölk eller grönsaker eller kött nästa gång får ofta mindre uppmärksamhet i debatten. Vi behöver hantera både strukturella frågor och akuta behov för att inkludera fler i omställningen och skapa en framtid där ingen mat går till spillo. Och där alla har tillgång till säkra måltider.

Räddningsmissionen bedriver socialt arbete genom ett 30-tal olika verksamheter i flera delar av samhället. Gemensamt för alla dessa är att skapa inkluderande gemenskaper och möta människor i ögonhöjd. För att bekämpa social utsatthet jobbar man med både akuta, långsiktiga och förebyggande insatser. 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>