&Repeat, den svenska startupen som för drygt ett år sedan lanserade ett pantsystem för engångsförpackningar i Sverige, etablerar sig nu på den franska marknaden.
I samband med lanseringen tecknar &Repeat ett exklusivt avtal med Not So Dark som med sina 150 virtuella restauranger är den ledande aktören i Europa.
Dessutom har den välkända franska restaurangkedjan Bagelstein anslutit sig till tjänsten som bidrar till att öka återvinningen av engångsförpackningar. Bagelstein har omkring 90 restauranter över hela Frankrike.
Precis som i Sverige är återvinningsgraden av engångsförpackningar låg i Frankrike. &Repeats tjänst skapar ett nätverk av restauranger och konsumenter som tillsammans kan bidra till en mer hållbar konsumtion av förpackningar. Tjänsten belönar kunder som återvinner sina förpackningar med ett cashback-system, som de sedan kan spendera på partnerrestauranger. Samtidigt utvecklar &Repeat nu nya tjänster för återanvändningsbara förpackningar.
- Vi är mycket glada över att kunna lansera i Frankrike, gastronomins &Repeat siktar på att bli det första företaget i Frankrike som erbjuder ett fullserviceerbjudande för båda återanvändning och återvinning av engångsförpackningar. Vi vill hjälpa restaurangbranschen med omställningen till en mer hållbar konsumtion av förpackningar och har byggt den lösning som vi menar saknades på marknaden, säger Tor Espen Steinvik, VD för &Repeat.
I december 2020 lanserades &Repeat på 30 restauranger i Stockholm. Lite mer än ett år senare har ca 400 restauranger över hela Sverige anslutit sig till återvinningstjänsten. Nu när tjänsten lanseras i Frankrike har väletablerade aktörer anslutit sig till tjänsten från start.
Not So Dark, vars varumärken som Como Kitchen, Gaïa, Coquillettes Oui Maman, Vegedal, Vtacos, Pidz och Walida finns på 150 virtuella restauranger, det vill säga restauranger som endast är tillgängliga på leveransplattformar. Även kedjan Bagelstein som finns på 90 platser i Frankrike har anslutit till tjänsten.
- Genom att knyta till oss etablerade aktörer får vi en utmärkt plattform att kunna fortsätta växa på den franska marknaden och bli den ledande leverantören av cirkulära förpackningslösningar i Europas matmecka. Vi är mycket stolta över vad vi har uppnått under vårt första år men vi vill skala våra tjänster till andra europeiska länder också. England, Tyskland, Spanien och Italien har alla en foodserviceindustri som skriker efter lösningar på utmaningen med engångsförpackningar, säger Tor Espen
För Not So Dark är engångsförpackningar en utmaning som de är måna att lösa tillsammans med &Repeat och sina kunder.
- Som en stor aktör inom matleveranser är engångsförpackningar ett stort bekymmer för oss. Avfallshanteringen kommer i slutet av kedjan, men det betyder inte att vi överger den. Vi vill positionera oss som en pionjär inom återvinning av förpackningar, därför är vi glada över att samarbeta med &Repeat. Vi ska nu utbilda våra konsumenter att anta mer ansvarsfulla och därmed miljövänligare vanor, förklarar Alexandre Haggai, grundare och VD för Not So
Bakgrund – stora utmaningar med återvinning i Frankrike och nya lagar träder i kraft Snabbmatsindustrin i Frankrike genererar över 220 000 ton förpackningar årligen, varav merparten är engångsplastbehållare. Bara 24% av de 860 000 ton plastavfall som slängs varje år av hushåll och
företag återvinns i Frankrike. Dessutom kommer 88 % av det avfall som samlas in i floder och vid kusten från take-away förpackningar. Det finns med andra ord stora utmaningar att lösa.
Sedan 1 januari 2022 har nya bestämmelser trätt i kraft under lagen om bekämpning av avfall och cirkulär ekonomi. Lagarna innebär att marknaden för cirkulära lösningar inom snabbmatsförpackningar förväntas få en betydande tillväxt i Frankrike. Sedan mars 2021 har ministeriet för ekologisk omställning även fastställt avfallsminskningsmål som är specifika för hämtmat och mat som levereras till hem.