Stadium tar klivet in på den cirkulära marknaden genom att samarbeta med Tradera. Från och med i vår kommer sportkedjans kunder kunna förlänga livslängden på sport, sportmode och fritidsrelaterade produkter på ytterligare sätt.
Initiativet syftar till att inspirera fler till aktivitet på ett hållbart sätt för såväl planet som plånbok.
Under våren steppar sportkedjan Stadium upp sitt hållbarhetsarbete ytterligare när ett samarbete med Sveriges största cirkulära marknad, Tradera, inleds.
– Cirkulär konsumtion är avgörande för klimatomställningen och för planetens framtid. Vi behöver förenkla för konsumenter att köpa second hand och att sälja vidare det man inte längre använder. Förutom att det är ett bra sätt att minska sitt klimatavtryck betyder det också fördelar för den egna ekonomin, säger Karl Eklöf, CEO Stadium Group.
I och med samarbetet kommer Stadiums kunder, kunna köpa och sälja sport, sportmode och fritidsrelaterade produkter i Traderas flöde – oavsett var varorna köpts tidigare. Det blir på så vis lättare för både köpare och säljare att ge produkter längre liv och minska påverkan på miljön på ett plånboksvänligt sätt.
– Vi tycker det är mycket positivt och en viktig signal att Stadium som är Sveriges största sportkedja uppmuntrar sina kunder att ta tillvara på det som redan finns. Vi på Tradera finns här och vill gärna hjälpa fler aktörer att precis som Stadium bli mer cirkulära i sin affärsmodell, Stefan Öberg, VD för Tradera.
Samarbetet inleds i april 2020. Stadium-kundernas annonser får dubbel exponering med synlighet i båda företagens flöden.
– Vi hoppas kunna inspirera fler till att förlänga livslängden på sina produkter. Vi har sedan många år insamlingslådor i butikerna där vi tar emot kläder, skor och prylar som inte längre används. Genom Human Bridge återvinns eller återaktiveras dessa på bästa sätt. I och med samarbetet med Tradera, adderar vi nu ytterligare möjligheter för våra kunder att bidra till en bättre värld, fortsätter Karl Eklöf.