Ramboll har gått in som supporting partner, till 1.5°C Business Playbook, ett initiativ för företag och organisationer som vill agera och sätta mål och strategier för att minst halvera sina utsläpp av växthusgaser till 2030 genom hela värdekedjan, samt integrera klimat i sin strategi.
Medlemskapet innebär att Ramboll ställer sig bakom arbetet med att sprida 1.5°C Business Playbook och kommer att använda den i sin egen verksamhet.
– Vi måste alla bidra till att halvera utsläppen av växthusgaser till 2030, vilket innebär att vi har 10 år på oss. Det är kort om tid. Tekniken finns, finansvärlden börjar ställa om och allt fler vill vara del av att bygga en mer hållbar framtid. 1.5°C Business Playbook är ett enkelt, tydligt, pedagogiskt och oerhört kommunikativt ramverk för att göra det, säger Louise König, chef för hållbar affärsutveckling på Ramboll.
1.5°C Business Playbook lanserades i Davos den 20 januari i år av Johan Rockström, Christiana Figueres och Johan Falk. Initiativets syfte är att inspirera och att samla företag som driver ledande klimatstrategier. Guiden är förankrad i den senaste vetenskap om vad som krävs för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader. Den fokuserar på enkelhet och snabbhet och är baserad på fyra pelare med tydliga aktiviteter under varje pelare för att konkretisera och inspirera fler att dela kunskap och tips för att accelerera den förändring som nu krävs.
– Vi designade 1.5°C Business Playbook för att göra det enklare för företag att sätta skarpa mål och uppfylla dem genom konkret handling. Faktum är att många företag skulle kunna halvera sina utsläpp mycket snabbare än varje decennium, säger Johan Falk, Exponential Roadmap Initiative, Senior Innovation Fellow, Stockholm Resilience Centre.
Johan Falk presenterade 1.5°C Business Playbook tillsammans med några andra deltagande företag på ett seminarium hos Ramboll i februari. En film med intervjuer från seminariet finns här.
– Vi ska med vår kunskap bidra genom att driva tekniska innovationer som minskar utsläppen tillsammans med våra kunder, men också genom att fortsätta genomlysa Rambolls egen verksamhet och förbättra oss på alla områden vi kan för att halvera våra klimatutsläpp, säger Louise König.