Gothenburg RoRo Terminal har under 2021 stått inför yttre påverkan av exempelvis Coronapandemin och Brexit, men även invändig förändring har präglat året för terminalen.
Under 2021 har ett helt nytt arbetssätt introducerats, nya kundavtal har tecknats och en ny organisationsstruktur är sjösatt.
– Gothenburg RoRo Terminal ska bli den terminal alla jämför sig med. Nu finns förutsättningarna på plats och vi står rustade för framtiden, säger Maria Franksen, VD på Gothenburg RoRo Terminal.
Ett företag i förändring
En rad förbättringar har genomförts för RoRo-specialisten under 2021. En ny organisationsstruktur beslutades och introducerades. Omorganisationen har påverkan vad gäller planering före implementering, samt flera utbildningsinsatser efter genomförandet inom exempelvis arbetsmiljö.
I september lanserade Gothenburg RoRo Terminal företagets varumärkesfilm. I samband med publiceringen av filmen lanserades internt även boken och konceptet ”The RoRo Way”. Konceptet belyser medarbetarskapet både från företagets sida och för alla som befinner sig inom terminalens område. Workshops för medarbetare i ”The RoRo Way” pågår på terminalen och beräknas vara genomförda under första kvartalet 2022.
Under året rullades dessutom en helt ny arbetsprocess för företaget ut i ”RoRo on the Roll”. ”RoRo on the Roll” bygger på A3 modellen och syftar till att tillvarata medarbetarnas totala kompetens, även den som inte ligger direkt inom yrkesrollen. I processen utbildas och involveras alla medarbetare på terminalen i arbetet för att göra terminalen säkrare och bättre.
Minskad sjukfrånvaro till följd av olyckor
En av de förväntade fördelarna med införandet av ”RoRo on the Roll” är en minskning av sjukfrånvaron. Under 2021 har terminalen sett en förbättring avseende LTA, lost time accident, som minskat med nära 50 procent.
– Vårt säkerhetsarbete har betalat sig och vi har reducerat personskador under året med nära hälften om vi jämför mot tidigare år. En direkt fördel som vi kopplar till införandet av ”RoRo on the Roll”, menar Maria.
Stabil leverans
Under året som gått har terminalens medarbetare kämpat för att ge kunderna en stabil leverans. I höstas lyckades företaget nå upp till det eftersträvande målet om 100 procent i leveransprecision.
– Vi har en stabil produktion med mycket god precision. Ett resultat av detta är att fartygen under två månader avgått 100 procent helt enligt tidplan. Våra kunder ska alltid kunna lita på att Gothenburg RoRo Terminal gör sitt yttersta för att leverera enligt utsatt tid, säger Maria.
Nya kunder
En effekt av de förändringar och stabilitet som företaget uppvisar avspeglar sig i nya avtal och kunder. Nya avtal har bland annat tecknats på pappers- och stål-sidan såväl som inom livsmedel och kolonial.
– Vi ser att ett flertal nya kunder väljer Gothenburg RoRo Terminal som affärspartner inom en rad olika segment. Terminalen ser även att det finns ytterligare potentialer i framtida samarbetet, menar Maria.
Hållbar RoRo-specialist för framtiden
Gothenburg RoRo Terminal blickar nu mot framtiden med nya investeringar, projekt och samarbeten. Först ut att lanseras 2022 är Green Priority, ett samarbete med Göteborgs Hamn och Stena Line. Från Gothenburg RoRo Terminal sida skapas en grön gräddfil för att premiera elektrifierade lastbilar vid lastning och lossning på terminalens lyftplan.
– Vårt mål är att växa hållbart. Gothenburg RoRo Terminal tar ständigt nya steg i vår hållbara omställning och vi vill bjuda in och motivera till hållbarhet både internt och externt, det är vårt fokus för kommande år, avslutar Maria.