Instabox fortsätter att storsatsa på hållbarhet.
Genom att det techdrivna logistikbolaget köper 50 eltransportbilar från Maxus kommer en stor del av den nya lanseringen av hemleveranser att vara helt eldriven.
– Det är glädjande att Instabox och Maxus kan genomföra den här affären. Som logistikbolag sätter Instabox en viktig agenda och kan påverka andra aktörer inom samma sektor, säger Petter Nordesjö, VD för Maxus Sverige.
Instabox blir nästa i raden av bolag som, tillsammans med Maxus, tar initiativ för mer hållbara transporter. Bolaget lanserade för några veckor sedan hemleveranser på den svenska marknaden. Maxus bilmodell e-Deliver 3 kommer att utgöra 30 procent av bolagets transportflotta för dessa hemleveranser.
– I och med affären med Maxus blir 30 procent av våra hemleveranser helt eldrivna. Instabox har alltid haft ett stort fokus på hållbarhet och en ökad omställning till eldrivet är en central del i vårt hållbarhetsarbete, säger Leilei Tong, hållbarhetsansvarig på Instabox.
Nykomlingen Maxus har nyligen återigen lagt beslag på förstaplatsen för elektriska transportbilar med en marknadsandel på 25,2 procent den senaste månaden. För Instabox är det nya partnerskapet ett viktigt steg och bolaget tar nu sikte på att ställa om ännu mer av sina transporter framåt.
– Transporter är en så stor del av hela branschens arbete med hållbarhet och vi ser fram emot att fortsatt vara innovativa och leda arbetet mot ännu mer hållbara leveranser, säger Leilei Tong.