Igår kom den senaste rapporten från IPCC, som tar upp flera allvarliga konsekvenser av den väntade globala temperaturhöjningen.
I Sverige ställs samtidigt allt högre hållbarhetskrav på företag, framför allt inom bygg- och fastighetsbranschen.
Från och med i år gäller till exempel krav på klimatdeklaration vid uppförande av nya byggnader och många större bolag måste hållbarhetsrapportera enligt den nya EU-taxonomin.
– Vi ser att många företag behöver hjälp med att identifiera vilka hållbarhetsområden de ska jobba med, för att det ska få en faktisk effekt. Dessutom behöver de redan nu planera för hur de ska hantera de oundvikliga scenarion som en temperaturhöjning för med sig, som till exempel extremväder. De behöver utgå ifrån såväl möjligheter som risker i omställningen mot tvågradersmålet, säger Kristin Lundmark, hållbarhetsstrateg.
– Företagen i Sverige har ett ökat tryck på sig, från lagstiftarna och finansmarknaden, både när det kommer till omställning och rapportering. Vi upplever att många är osäkra och inte hinner med att möta dessa nya krav. Just bygg- och fastighetsbolagen har ålagts ett stort ansvar, men samtidigt blir också effekten av deras hållbarhetsarbete så mycket större, säger Kristin Lundmark.
Företagets affärsidé är att kombinera hållbarhetsstrategi med kommunikation och design.
– Vi har under lång tid sett att företag, i sin kommunikation, fokuserar på frågor som inte har någon egentlig betydelse i relation till företagets övriga hållbarhetspåverkan. Vi kan hjälpa dem att identifiera och belysa det som faktiskt är viktigt, och på så sätt undvika greenwashing. Kommunikation kan också göra ett viktigt jobb internt. Ska ett företag till exempel ställa om till fossilfrihet, krävs det ett engagemang från hela organisationen, säger Katarina Floer, kommunikatör och designer.
Hallå Hållbarhetsbyrå drivs av Kristin Lundmark, tidigare hållbarhetschef på Wästbygg Gruppen, och Katarina Floer, kommunikatör och designer, senast från varumärkesbyrån Paradigm.