I spåren av Covid-19 är läget tufft för många leverantörer till caféer och butiker, då de inte längre kan sälja de varor de har på lager.
Matsmart har utökat sina samarbeten med branschens leverantörer och idag offentliggör e-handeln två affärer: en med det hållbara snacksbolaget The Smiling Group och en med cafékedjan Espresso House.
E-handeln Matsmart.se har i spåren av Covid-19 startat en rad nya samarbeten för att rädda mat från företag som tappat i omsättning under rådande kris. Bland samarbetena finns coffee shop-kedjan Espresso House och The Smiling Group, som normalt säljer sina produkter i kiosker, på hotell, arbetsplatser, tåg och flyg.
– Det talas mycket om krisen för besöksnäringen. Bakom dessa företag står grossister och leverantörer till gränshandel, taxfree-butiker, hotell- och caféer som i många fall går på knäna och sitter på lager som riskerar att slängas. Vi kan vara snabba här och se till att dessa varor når kunderna via vår e-handel istället. Det ger förhoppningsvis lite andrum till leverantörerna och det minskar definitivt matsvinnet, säger Karl Andersson, vd för Matsmart.
På The Smiling Group säger vd Oscar Alsén så här om samarbetet:
– Läget just nu är ansträngt eftersom vi har förädlat och packat varor till kunder som säljer till människor i rörelse, som kiosker och närlivsbutiker, hotell, tåg och flyg. Det gör att vi har väldigt mycket på lager som vi måste sälja av för att ha råd att fortsätta vår verksamhet och överleva.
Och samarbetet mellan Matsmart och The Smiling Group ger vidare ringar på vattnet.
– Vi har samarbetat med Matsmart sedan våra respektive verksamheter började för några år sedan och Matsmart har alltid hjälpt till att ta hand om vårt överlager. Detta gynnar inte bara oss, utan ger mängder av schyssta arbetstillfällen för odlare och fabriksanställda i våra odlingsländer i Västafrika, fortsätter Oscar.
På Espresso House säger man så här om att sälja till Matsmart.
– På Espresso House arbetar vi med målet att inga livsmedel ska behöva kastas i onödan utan all mat som produceras kan räddas på olika sätt. Allt för en hållbarare framtid, därför är Matsmart ett hållbart initiativ för en snällare framtid för vår planet, säger Pontus Wretman Produktchef Espresso House.
Medan besöksnäringen har bromsat in har e-handeln under rådande pandemi vuxit kraftigt. Även Matsmarts försäljning har ökat rejält under första kvartalet i år.
– Situationen just nu har ökat trycket i vår försäljning över hela landet. Just nu har vi en extra dimension till vår räddad-mat-filosofi. Vi känner att vi gör nytta på flera plan, avslutar Karl.