Konsumentverket har granskat elavtal som marknadsförs med det tilltalande ”El till inköpspris” och kommit fram till att det är vilseledande för dig som kund, eftersom avgifter och påslag tillkommer.
Dessutom blir det vanligare att småföretagare utsätts för intensiva påtryckningar och luras att signera fullmakter och inleda mindre fördelaktiga avtal. Det är en bild vi på Linde energi känner igen, då många kunder hör av sig och känner sig lurade av ivriga telefonförsäljare.
– Många kunder blir uppringda av elhandlare som erbjuder el till inköpspris, vilket Konsumentverket äntligen markerat ska anses vara vilseledande marknadsföring och därmed otillbörligt eftersom erbjudandet inte följer marknadsföringslagen, säger Richard Järlstam, marknads- och försäljningschef på Linde energi.
Ett annat just nu vanligt tillvägagångssätt är att småföretagare kontaktas av telefonförsäljare som utger sig för att samarbeta med Linde energi och lurar företagaren att signera en fullmakt och ingå ett avtal, oftast med ofördelaktig prissättning och orimliga villkor.
– Vi vill poängtera att vi inte samarbetar med någon extern part. Vi är ett litet, lokalt energibolag som bryr oss om våra kunder och brinner för personlig service. Blir du uppringd av någon som utger sig för att samarbeta med Linde energi ska alla varningsklockor ringa. Vi gör vårt bästa för att hjälpa utsatta kunder utifrån varje unik situation. Det är frustrerande både för oss och kunderna när en liten klick använder oschyssta metoder, fortsätter Richard Järlstam.
”El till inköpspris” låter för många lockande och får dig enkelt att tro att du kommer få det absolut bästa och billigaste elpriset. Men bakom erbjudandet döljer sig ofta olika avgifter och påslag.
– Är du inte insatt är det svårt att veta vad som egentligen är ett bra elpris. Vi på Linde energi tror att ärlighet varar längst. Därför kommer vi aldrig att konkurrera med kronor och ören, vi står för mer långsiktiga värden, framhäver Fredrik Klingvall, kommunikationsansvarig på Linde energi.
– När du väljer Linde energi väljer du också att stötta det lokala förenings-, närings- och kulturlivet. De pengar vi tjänar stannar i kommunen genom att vi återinvesterar i exempelvis hållbara energilösningar. Vi arbetar målmedvetet och fokuserat med hållbarhet eftersom vi vill ta ansvar för kommande generationer och bygget av framtidens Bergslagen, avslutar Fredrik Klingvall.
Jämför elavtal
- Titta alltid på jämförpriset. Då ska hela kostnaden, inklusive elcertifikat, presenteras. Inga övriga avgifter ska tillkomma, som inte framgår av jämförpriset. Det ger dig en rättvis bild av den faktiska kostnaden.
Innan du byter elavtal
- Ingå inga avtal direkt. Be om jämförpris och jämför i lugn och ro dina olika alternativ, innan du ingår ett elavtal.
- Läs avtalsvillkoren. Lägg särskild vikt vid att ta reda på om det finns tilläggstjänster som måste avslutas automatiskt, om det finns möjlighet att bryta avtalet vid flytt eller om det är förenat med en kostnad, om ditt avtal förlängs automatiskt och i så fall om det blir till ett mindre förmånligt avtal.
- Kontrollera bindnings- och uppsägningstid. Gäller både ditt befintliga och ditt nya elavtal.
Viktigt att känna till
- Bara den person som ingått elnätsavtalet kan ingå ett elhandelsavtal.
- Ingår du ett avtal på distans eller utanför affärslokal har du 14 dagars ångerrätt. Om elhandelsföretaget tillämpar de allmänna avtalsvillkoren börjar ångerfristen löpa först den dag du får en bekräftelse på avtalet med information om ångerrätten.
- Du ska få information om elavtalet innan avtalet ingås eller bekräftas. Informationen ska inkludera bland annat uppgifter om pris, startdatum, uppsägningstid och vad som gäller vid förlängning av avtalet.
De får flest klagomål
På Energimarknadsbyråns hemsida kan du se en lista över de elhandelsbolag som fått flest klagomål i relation till antal kunder de senaste 12 månaderna.
För att elhandelsbolaget ska finnas med i statistiken krävs även att antalet klagomål har överstigit en fastställd miniminivå.
Klagomålen kan gälla allt från felaktig fakturering till vilseledande marknadsföring eller höga brytavgifter när kunden byter elleverantör.