Med AI installerat i övervakningskameror öppnar sig en ny värld av information. Används funktionaliteten på rätt sätt ur integritetssynpunkt kan det mycket väl vara en av komponenterna som kan bidra till att stoppa butiksdöden och ge den fysiska handeln samma verktyg som den digitala.
Tänk en galleria, en supermarket eller en butik. Ofta har man investerat i ett övervakningssystem där man i efterhand kan gå in och titta när något hänt med hjälp av en inspelning.
Och det tillsammans med avskräckningseffekten är den enda funktionen systemet kan erbjuda.
Ända tills nu. För genom att bygga in AI i ett övervakningssystem förvandlas kamerorna till supersensorer som kan samla in data som ger kunskap liknande den man tidigare enbart kunna få fram i e-handeln.
T.ex kan man genom AI mäta hur många människor som kommer in i en lokal. Systemet mäter sedan ålder, kön, rörelsemönster, tid på plats osv. Om man sedan jämför olika kundkategorier, med olika tidpunkter, väderlek och olika rörelsemönster kan man sedan få data som ger en helt annan tydlighet åt verksamheten och man kan också snabbt agera utefter flöden och kundkategorier. Detta , i sin tur, kan generera en bättre kundupplevelse och därmed också fler köp.
Att AI kommer att addera värden utöver säkerhet till övervakningskameror är det ingen tvekan om. Vi på Mediateknik har arbetat med CCTV i över 30 år och vi är övertygade om att AI är något som kommer att revolutionera marknaden framöver. Vår utmaning blir att tillgodose våra kunder med rätt AI-tjänster och kunna bistå med analys av den data som genereras. Just nu står vi i startgroparna tillsammans med några av de bolag som kommit längst i utvecklingen.
Intresserad av att veta mer om kameror och AI? Anmäl dig till vårt frukostseminarium med Axis den 20/2 kl 08.00-10.00 på Härdgatan 11, Varberg. Anmälan sker till christian@mediateknik.net. Fåtal platser. Först till kvarn gäller.