Cleantech-företaget OptiWatti, som är verksamma inom smart energistyrning, utmanar företag, föreningar, beslutsfattare och privatpersoner till gärningar för klimatet.
Oron för klimatet har vuxit och det är dags att lyfta fram konkreta gärningar till gagn för vårt klimat.
OptiWatti har visat att man kan åstadkomma mycket även med små medel och skäliga investeringar. Att till exempel dra ner på onödig uppvärmning är en stor gärning för klimatet.
Onödig uppvärmning är en energislukare
Fastigheters uppvärmning är en stor faktor som bidrar till klimatförändringar. Det handlar om såväl offentliga som privata fastigheter, föreningslokaler samt vanliga hushåll. Inom EU beräknas uppvärmning och avkylning förbruka ungefär hälften av all använd energi. Globalt sett förbrukar avkylning mer och mer energi, vilket paradoxalt nog ökar utsläppen och värmer klimatet.
I stor skala är energieffektivisering en miljöfråga, och det berör oss alla som lever på jordklotet. Att göra energiförbrukningen smart har en direkt koppling till att sakta ner den globala uppvärmningen.
En smart uppfinning minskar energiförbrukningen
OptiWatti är en innovation som minskar fastigheters energiförbrukning och baserar sig på trådlös smart styrning av uppvärmning. OptiWatti installeras på det nuvarande uppvärmningssystemet och därefter tar automationen hand om de optimala temperaturerna.
Lokalerna och rummen är lagom varma när de vistas i och svalare när de inte används. Rumsvis optimering minskar märkbart energi som används till onödig uppvärmning utan att dra ner på komforten. Man når upp till och med 40% minskning av energi som används till uppvärmning.
Enligt OptiWatti AB:s VD Ari Tolonen är företagets mission att skapa lättanvända lösningar för att spara energi.
– Vi har förmånen att jobba med en produkt som sparar och är bra för miljön. Vi förvandlar statiska fastigheters uppvärmning till intelligent och energieffektiv utan stora renoveringar. Ett exempel kan vara en 80-tals förskola med direktverkande elradiatorer.
Dela miljögärningar tillsammans med personer med stor inflytande som budbärare
– Nu utmanar vi alla till att berätta om sina egna klimatgärningar. Även små val spelar roll när bara tillräckligt många bestämmer sig för att agera. Vi bjuder in en grupp personer som har stort inflytande i Norden till att vara budbärare för kampanjen. Samtidigt uppmuntrar vi alla att dela sina egna miljögärningar i sociala medier med taggen #optiwattichallenge, säger Ari Tolonen.
En miljömedvetande influenser inom ekonomi är Marimekkos huvudägare och styrelsens ordförande, Mika Ihamuotila. Han gick med i OptiWattis utmaning för att han upplever att kampanjen är väldigt viktig då dess idé är att inspirera människor till beteenden som bidrar till ett mer hållbart samhälle.
– Klimatförändringen påverkar vår miljö redan på många sätt. Själv kör jag elbil och kompenserar hela mitt koldioxidavtryck. Vi alla behöver ta mer radikala steg. OptiWatti fick mig till att bland annat tänka på onödig uppvärmning i inomhusmiljö.