För att förenkla och förbättra kundservicen lanserar Karlskoga Energi & Miljö en app. Den är ett led i en digitaliseringsstrategi som kommer att resultera i flera nya möjligheter.
Via appen kan kunden följa sin energianvändning, se driftinformation, göra beställningar och felanmälningar, få påminnelser med mera. Appen är egenutvecklad och kommer kontinuerligt att fyllas på med fler funktioner.
– Appen är en bra lösning både för oss och för våra kunder. Kunden har tidigare kunnat hantera många ärenden på vår hemsida men nu blir det lättare att ha med sig tjänsten på stående fot plus att vi kan pusha ut kundspecifik information, berättar Jesper Bjärvall, digitaliseringschef på Karlskoga Energi & Miljö.
Projekt knyts samman
Just nu installeras nya elmätare runt om hos kunderna i Karlskoga och mätarna för vatten och fjärrvärme står på tur.
– Vi kommer på sikt att knyta samman appen med de nya smarta mätarna så att kunden kan följa sin förbrukning av el, värme och vatten löpande. Vår målsättning är att man då även ska kunna få aviseringar när systemet misstänker en vattenläcka, upptäcker ett strömavbrott eller liknande. Det ligger en bit fram i tiden men appen öppnar helt klart dörrar för nya möjligheter, säger Jesper Bjärvall.