Kivra: ”Positivt att regeringen vill ge ersättning för digital myndighetspost”
Hem Hållbar Utveckling Kivra: ”Positivt att brevlådeoperatörer som delar ut digital myndighetspost ska få betalt.”

Kivra: ”Positivt att brevlådeoperatörer som delar ut digital myndighetspost ska få betalt.”

Publicerat av: Redaktionen

Brevlådeoperatörer som delar ut digital myndighetspost ska få betalt.

I höstbudgeten framgår det att regeringen, under 2022, avser att lägga fram ett förslag i riksdagen om ett auktorisationssystem med tillhörande ersättningsmodell.

DIGG, Myndigheten för digital förvaltning, ansvarar för att implementera auktorisationssystemet. Kivra välkomnar beskedet.

– Det här är ett besked som vi har sett fram emot. Ersättningsmodellen är en fundamental byggsten för en långsiktigt hållbar marknad, och inte minst för att vi ska kunna planera vår verksamhet. Vi har goda förhoppningar om att allt är på plats till halvårsskiftet 2022, säger Anna Bäck, VD.

Kivra: ”Positivt att regeringen vill ge ersättning för digital myndighetspost”Hittills i år har över 700 000 svenskar skaffat Kivra vilket innebär att tjänsten nu passerat 4,7 miljoner användare totalt. Samtidigt skickas allt fler brev från myndigheter, kommuner och regioner via den statliga infrastrukturen Mina meddelanden. Under 2020 levererade Kivra över 42 miljoner myndighetsbrev och hittills i år uppgår siffran till 56 miljoner. Kivra och övriga brevlådeoperatörer som är anslutna till Mina meddelanden har, sedan 2014, hanterat utdelningen utan ersättning i väntan på att en ersättningsmodell ska komma på plats.

– Tack vare hårt arbete från flera parter, med DIGG i spetsen, kan vi nu rikta mer fokus på innovation och tjänsteutveckling mot offentlig sektor, säger Henrik Höglin, PR- och kommunikationschef, Kivra.

Den svenska marknaden för digital post befinner sig i en stark tillväxtfas, Henrik Höglin anser att infrastrukturen har stor potential att skapa ännu mer nytta inom det offentliga.

– Covidbevisen är ett exempel som visar på kraften i infrastrukturen. Samarbetet mellan departement och myndigheter har framförallt bidragit till att skapa samhällsnytta här och nu. Men vägvalet att automatiskt skicka covidbeviset till digital brevlåda har dessutom bidragit till en möjlighet att samla fler viktiga dokument på en plats, samt att fler fått upp ögonen för tjänsten. Jag är övertygad om att vi bara har skrapat på ytan vad gäller den samhällsnytta som infrastrukturen kan bidra till, därför ser vi fram emot ett fortsatt nära samarbete med DIGG, säger Henrik Höglin, PR- och kommunikationschef.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>