Det nystartade svenska bolaget inom cirkulär ekonomi, &Repeat, lanserar idag ett nytt pant- och sorteringssystem för engångsförpackningar på restauranger. Idag återvinns en femtedel av engångsförpackningar, målet är att på 3-5 år komma till nivåer med aluminiumburkar där 80 procent återvinns idag. Fyra restaurangkedjor i Stockholm blir först med att implementera systemet; Panini Internazionale, LETT, Zócalo och Mahalo. Stena Recycling hanterar insamling, transport och bearbetning av materialet.
Från den 1 december 2020 kan restaurangkunder i Stockholm som handlar på Panini Internazionale, Lett,
Zocalo och Mahalo få fyra kronor i pant på förpackningar som lämnas till återvinning. Systemet med pant
fungerar både för take-away och för de som äter på restaurangen. På restaurangerna finns dessutom
egna returpunkter som ser till att insamling av förpackningarna sker separat. &Repeat och Stena
Recycling säkrar därmed ett renare flöde som bidrar till att materialets egenskaper och värde bevaras
på ett bättre sätt.
– Det finns idag tydliga förväntningar från konsumenter på att bolag är medvetna om hur de påverkar
lokalsamhället, och vi ser att många varumärken har en stor önskan att bidra positivt. Vi gör det nu
möjligt för restaurangbranschen att gå över till ett cirkulärt system och på så sätt ta ett stort kliv framåt
inom ett område med stora miljöutmaningar. Vi utbildar restaurangkunderna och ger dem ett ekonomiskt
incitament att återvinna och sortera bättre. Dessutom säkerställer vårt system för insamling att
materialet kan används fler gånger. Vi ska få engångsartiklar att bli flergångsartiklar, något som kommer
bidra starkt till att få ner koldioxidutsläppen, säger Tor Espen Steinvik, VD och grundare av &Repeat.
Det nya Pantsystemet implementeras nu på ca 40 restauranger i Stockholm. Målet är att få med sig hela
restaurang- och conveniencebranschen. Panini Internazionales restauranger i Stockholm är några av de
första med att införa pantsystemet. De kommer via skyltar, stickers och övrig kommunikation informera
restauranggäster om möjligheten att få pant när de återvinner förpackningen korrekt.
– Vi är säkra på att svenskarna vill göra mer för att pappers- och plastförpackningar ska kunna bli nya
förpackningar och att vi därmed sparar på naturens resurser. Nu förenklar vi för våra kunder att återvinna
på ett smart sätt. De senaste åren har vi gjort mycket inom hållbarhet både när det gäller råvaror vi köper
in och vilka material vi använder i våra förpackningar. Nu förbättrar vi återvinningen av våra förpackningar
vilket är ett väldigt bra och naturligt nästa steg. Nu ska vi få kunderna att hänga med på den resan, säger
Ricard Constantinou, grundare av Panini Internazionale.