Med start idag kommer kunder över hela Sverige att kunna gå in på Amazon.se och välja bland ett urval av fler än 150 miljoner produkter, med låga priser, tillförlitliga leveranser och fri frakt på köp över 229 kronor.
Amazon.se innehåller vid lansering ett brett urval av produkter från bland annat svenska och europeiska företag, fördelat på fler än 30 kategorier, bland annat böcker, hemelektronik, sport- och fritid, verktyg, leksaker och barnprodukter.
”Vi är glada över att slå upp dörrarna för Amazon.se och erbjuda svenska konsumenter ett urval på fler än 150 miljoner produkter, varav tiotusentals kommer från lokala svenska företag”, säger Alex Ootes, Vice President, European Expansion på Amazon. ”Idag markerar bara startskottet för Amazon.se, vi kommer att arbeta hårt för att vinna svenska konsumenters förtroende genom att bygga vidare på produktutbudet, hålla låga priser och erbjuda en bekväm shoppingupplevelse de kan lita på.”
Svenska konsumenter kommer att få samma bekväma upplevelse med bekymmersfria returer och svensk kundtjänst oavsett om de handlar via Amazon Shopping-appen, via webbläsaren i mobilen eller från datorn. Alla kunder på Amazon.se får fri frakt för miljontals produkter på berättigade köp över 229 kronor. Att bläddra bland det växande utbudet, läsa kundrecensioner, ta del av skräddarsydda rekommendationer, skapa önskelistor och hålla koll på sina beställningar är enkelt och smidigt.
Amazon erbjuder ett brett urval av produkter från både lokala tillverkare och internationella favoriter. Kunder hittar fantastiska priser på produkter från svenska varumärken som Electrolux, Lagerhaus, OBH Nordica, Ellos, BRIO, Bonnierförlagen och Ifö, samt internationella företag som ASUS, Mattel, Hasbro, LEGO och Bosch.
Amazon.se, en tillväxtmöjlighet för svenska företag – stora som små
Lanseringen av Amazon.se innebär också att det blir enklare än någonsin för svenska företag att sälja sina produkter på Amazon, så att de kan nå fler kunder än tidigare och därigenom växa. Amazon har investerat flera miljarder dollar på infrastruktur och lösningar som hjälper små och mellanstora företag nå nya kunder, i Sverige och i världen. Bland annat får de tillgång till smidiga verktyg för att lista produkter på samtliga sju europeiska Amazon-butiker, 24/7 Selling Partner-support, transparenta och åtkomliga villkor och prislistor samt effektiva analysverktyg och rapporter. Investeringen har burit frukt – idag säljer drygt 1,7 miljoner små och mellanstora företag över världen sina produkter i Amazons butiker och fler än 200 000 entreprenörer sålde för mer än 100 000 dollar under förra året.
”Idag säljer tusentals europeiska och lokala partners sina produkter via Amazon.se och våra övriga europeiska butiker, samt i USA. Vi är glada över att kunna erbjuda produkter från svenska leverantörer till våra internationella kunder så att de kan hjälpa dem växa med varje köp de gör”, säger Alex Ootes. ”Små och mellanstora företag som säljer i Amazons butiker skapade enligt uppskattningar 1,6 miljoner jobb världen över och vår förhoppning är vi får se svenska företag frodas på samma sätt.”
”Möjligheterna på Amazon är enorma. Amazon har vuxit till att bli vår viktigaste kanal för export och inom de första månaderna av vårt samarbete med Amazon nådde vi ett positivt kassaflöde”, säger Pierre Magnusson, Head of E-Commerce på N!CK’S, som tillverkar och säljer nyttiga snacks. ”N!CK’S fortsätter att växa och har blivit ett av de bästsäljande varumärkena inom vår kategori, och vi ser fortfarande en 50-procentig årlig tillväxt enbart från Amazons butiker inom EU. Jag skulle definitivt rekommendera fler svenska företag att börja sälja på Amazon.”
”Amazon är en viktig kanal för vår expansion i Europa och USA och när Amazon nu slår upp portarna på vår hemmamarknad ser vi fram emot att kunna sälja på den svenska butiken”, säger Elisabet Sandström, vd på underklädesföretaget Miss Mary of Sweden. ”Vår försäljning på Amazon har stadigt ökat med mer än 50 procent varje år och Amazon är vår snabbast växande kanal. I dagsläget är Tyskland vår största marknad och vi märkte en tydlig ökning i försäljning när vi började sälja via Amazon.de. Nu ser vi fram emot möjligheten att nå nya svenska kunder och göra dem nöjda.”
Investeringar i Sverige för en hållbar framtid
Lanseringen av Amazon.se inträffar bara veckor efter att Amazon tillkännagav sin största investering i förnyelsebar energi utanför USA med öppningen av en vindkraftspark med kapacitet på 91 MWh i värmländska Bäckhammar. Vindkraftsparken kommer att stötta Amazon Web Services (AWS) datacenter i landet samt den växande Amazon retail-verksamheten och förväntas bidra med 280 000 MWh per år till elnätet – motsvarande den mängd el som konsumeras av 29 000 genomsnittliga svenska hem. Bäckhammar-projektet är det första av två projekt inom förnyelsebar energi som Amazon sjösätter i Sverige. Det andra, en vindkraftspark på 122 MWh i Västernorrland, byggs upp just nu och väntas sätta igång produktionen under 2022. Totalt kommer de båda projekten att bidra med 213 MW av hållbar el till det svenska elnätet.
De båda vindkraftsprojekten spelar en viktig roll i Amazons arbete för att nå målen i sin Climate Pledge – att nå nettonoll-utsläpp till år 2040 – tio år innan målsättningen i Paris-avtalet. Till år 2025 ska verksamheten drivas av 100 procent förnyelsebar energi. Målsättningen är att nå 50 procent nettonoll-utsläpp för frakt och leveranser till 2030 och 100 procent till 2040, bland annat tack vare inköp av 100 000 el-drivna leveransfordon och investeringar på totalt 2 miljarder dollar i utvecklingen av teknologier och tjänster som minskar utsläpp och hjälper till att bevara naturen.