Många företag vill gå i mer hållbar riktning och få hela sin affär mer cirkulär. Det kan handla om att hyra ut istället för att sälja eller se slängda saker som nya resurser. Guiden Ta steget till cirkulär affärsutveckling ger konkreta råd om hur företag kan tänka i varje steg.
Många arbetar redan med Business Model Canvas, som är ett strategiskt verktyg för affärsutveckling. Modellen visualiserar genom fasta rutor kärnan i företagets affärsmodell och gör det möjligt att lätt beskriva, utmana och skruva på den. Nu ger alltså Tillväxtverket ut en ny modell, nämligen Cirkulär Business Model Canvas, som styr företag i riktning mot att utveckla affärsmodeller som är mer cirkulära.
– Företag vill bli mer hållbara och cirkulära, men undrar i vilken ände de ska börja. Med den här guiden blir det enklare att ta steget på ett systematiskt sätt, säger Maria Engström på Tillväxtverket som tagit fram guiden.
I Cirkulär Business Model Canvas finns rutan ”Påverkan”, ett tillägg som är designat för att analysera hur affärsmodellen påverkar planet och samhälle, både positivt och negativt. Där finns också möjlighet att analysera hur en mer cirkulär affärsmodell påverkar varumärket och relationer med kunder.
I guiden står om de tre principer som finns för cirkulär ekonomi: Designa bort avfall och gifter; hålla produkter och material i omlopp; regenerera naturliga system. Inom cirkulär ekonomi är målet att ta steget bortom det som är hållbart, att designa processer som återskapar, bygger upp och över tid förbättrar de naturliga system som omger oss.
I Cirkulär Business Model Canvas finns ett exempel på hur företag som hyr ut fritidsutrustning kan tänka mer cirkulärt och vilka steg de då tar. På Tillväxtverkets webb finns också en pdf som går att ladda ner och börja jobba med för företag som vill börja utveckla sina affärer i mer hållbar riktning. Det är alltså helt fritt fram att använda modellen och även att utveckla den så att den fungerar för det egna företaget.
Tillväxtverket har utvecklat guiden och canvasen tillsammans med Region Jämtland Härjedalen, SMICE (Interreg och EU-projekt), Fjällhubben, Circular Economy.se, Almi och Cireko.