När Ica Nära Roslagstull skulle göra ett omtag kring butiken i Vasastan i Stockholm valde de att börja om från grunden; allt från utrustning och teknik till design och utbud fick tänkas om.
Resultatet blev en framtidsbutik som lockar kunder med en upplevelse, inte bara mat på bordet.
Det nyaste tillskottet? En GrowOff från Grönska.
Använder teknologi för att göra butiken mer hållbar och effektiv
Butiken vid Roslagstull installerade nyligen en GrowOff – Grönskas odlingsskåp – och satsar nu på att erbjuda sina kunder helt närodlade och obesprutade örter. Investeringen ingår i satsningen butiken gör på att ligga i framkant vad gäller teknik, upplevelse och design, men är också ett steg i att göra butiken mer hållbar och effektiv.
– Vi har tagit stora kliv kring matsvinn och avfall, berättar Andreas Niklasson, som är andragenerations handlare vid Ica Nära Roslagstull tillsammans med sin bror Philipe.
Genom samarbeten med matsvinn-appen Too good to go och Datumrabatten, där kunder kan få rabatt om de hittar varor med kort hållbarhet, har butiken räddat över 2000 kassar mat sedan samarbeten började i våras. Initiativen är inte bara ett kliv mot att bli en mer hållbar butik, utan handlar också om att effektivisera: med ökande kostnader och en lågkonjunktur som står för dörren är man tvungen att jobba med effektivisering på alla fronter. Andreas berättar mer:
– Vi jobbar också med en AI som räknar antal kunder och som skulle kunna läsa av rörelsemönster i butiken för att bemanna fler kassor innan det bildas köer
Philipe tillägger:
– Det är viktigt för oss att hoppa på nya teknologier för att fortsätta ligga i framkant. Annars är vi inte ett framtidskoncept längre.
Vill skapa en upplevelse för kunderna
Att vara ett framtidskoncept har inget värde i sig själv, utan handlar om att skapa en upplevelse som lockar kunder till att besöka butiken. E-handeln står idag för ca 5% av dagligvaruhandelns omsättning, men enligt Svensk Handel kommer den procenten att öka till mellan 12 och 18% till 2030. Med andra ord kommer kampen om kunderna bli tuffare och det gäller att skapa en butik man vill besöka. Och just det har varit med i tankarna sedan start för Niklassons:
– När vi skulle bygga om butiken drog vi ihop en grupp med erfarenheter från olika branscher och frågade oss själva ‘Om vi inte hade några hinder, hur skulle vi kunna bygga framtidens butik?’ ‘Hur får vi onlinekunder att komma ner i butiken?’ Berättar Philipe.
Frågorna resulterade i att butiken fick en egen restaurang, en stor och frestande frukt- och gröntavdelning, en godisavdelning som skulle kunna vara tagen ur Kalle och Chokladfabriken och ett stort fokus på matkvalitet och färskvaror.
Det nyaste tillskottet till butiksupplevelsen är en GrowOff, som lyser upp ingången och välkomnar nya kunder med ett helt skåp fyllt med härodlade örter som växer så det knakar. Varje vecka skördar butikspersonalen och sätter grödorna ut i butiken så att kunderna kan köpa med sig hem. Odlingsskåpet höjer inte bara första intrycket när man besöker butiken, utan passar även in i tanken om effektivisering. Skåpet sköter per automatik allt som behövs av vatten, ljus och näring. Allt personalen behöver göra är att skörda, sätta in nya försådda “kassetter” och dra av en plastfilm några dagar efter man satt in en kassett när det börjat gro. GrowOff-appen säger till när man behöver göra vad, så man inte glömmer. Enklare blir det inte att odla. Förutom att växterna är obesprutade använder de även 95% mindre vatten än konventionellt odlade örter, tack vare precisionsbevattning och sensorer i skåpet. Och eftersom transporten av de försådda kassetterna är lätt och inte kräver någon specifik temperatur används mindre bränsle.
Med andra ord ett koncept som passar som hand i handske för en dagligvarubutik i framkanten av upplevelse och hållbarhet.