All fler företag efterfrågar gröna och hållbara lösningar hela vägen till slutkund.
Därför ställer nu Leadsson, en av Sveriges största aktörer inom marknadsinformation, in sig på att vara ett grönt och hållbart företag som kommer drivas helt med gröna och förnybara lösningar 2023.
Initiativet grundar sig på att bolaget vill lämna så få klimatavtryck som möjligt och samtidigt vara ledande inom hållbarhet i en nischad bransch, säger Niclas Jönsson, marknadschef på Leadsson.
– För oss är det väldigt viktigt att ta fram lämpliga och hållbara affärsinitiativ så att företagare kan bli grönare och samtidigt vara en del av vårt hållbarhetsarbete, säger Niclas Jönsson.
Leadsson är ett svenskt techbolag som tillhandahåller marknadsinformation och som hjälper företag att öka sin försäljning med skräddarsydda affärsdata, bland annat inom försäljning och marknadsföring. 2021 övergick bolaget till digitala lösningar för att minska utskrifter, fakturor och fysiska papper. I anslutning till pandemin tog man även beslut om att enbart verkställa digitala möten med kunder och därmed minska affärsresor och fysiska kundmöten.
– För att vara ett medelstort bolag har vi hunnit med ganska mycket i vår hållbarhetsresa. Inte nog med att vi gått över till digitala möten, kvitton, fakturor och dokument så har vi under hösten 2022 slagit om till servrar som går på vindkraftverk, säger Jönsson.
– Det enda stora klivet som återstår och som vi ser fram emot är att vårt kontor ska gå på grön och förnybar energi innan 2023 är slut. Vi har redan sagt upp parkeringsplatser och uppmanar anställda att cykla till jobbet eller åka kollektivt. Det är en enorm omställning som vi är glada över, fortsätter han.
Enligt flera studier anses företag som satsar på hållbarhet vara mer attraktiva på marknaden, inte minst bland potentiella medarbetare. Likaså är det viktigt att bolagen är etablerade i kommuner som arbetar för en hållbar utveckling. Detta lyfts fram i en rapport som tagits fram av hygien- och hälsobolaget Essity.

Niclas Jönsson
Niclas Jönsson säger att Stockholm och Sverige varit bra på den gröna omställningen men att det råder en vanlig missuppfattning gällande grön energi och att det måste vara kostsamt att göra en sådan omställning.
– Det råder många missuppfattningar, men det är ett faktum att företag kan räkna hem investeringarna enkelt med rätt typ av finansiering och strategi. Kostnaden kan räknas hem, säger han.