Idag replikerar MRF en debattartikel i Göteborgs Posten där vi lyfter fram hur viktigt det är att möjligheten att ladda sina elbilar inte får hindras av begränsat antal parkeringsplatser.
Vill vi att utvecklingen att den ökade andelen laddbara fordon ska fortsätta behöver makthavarna ge bilisterna möjlighet att ladda sina bilar där de bor och arbetar.
Under tredje kvartalet i år ökade nyregistreringarna av elbilar med 170 procent i Västra Götaland jämförelse med samma period i fjol, med det ett av de bättre länen i landet. Denna fantastiska utveckling måste få fortsätta. Fordonsbranschen genomgår nu en stor omställning med ny teknik och förnyelsebara bränslen, vilket skapar förutsättningar för hållbar mobilitet. Här är elektrifieringen en viktig del. Att i det läget försämra parkeringsmöjligheterna kommer att hindra den omställning som pågår för fullt. Behovet av möjligheter att ladda elfordon kommer att växa, vilket förutsätter god tillgång till parkeringsplatser vid bostaden, då nattladdning är det mest hållbara för elsystemet.
I sin debattartikel går författarna hårt åt nya planerade parkeringsplatser i centrala Göteborg samt vad de kallar ”subventionerad” boendeparkering. Det tycker vi på MRF är feltänkt. Vår utgångspunkt är att möjligheten att välja transportsätt ska ligga nära människor och alla ska ha möjlighet till god mobilitet. Då bör planeringen utgå ifrån hur människor faktiskt reser och hur man vill bo. Att bygga bostadsområden med lågt eller till och med noll i parkeringstal är att utestänga stora grupper av människor.
Man bygger städer för vissa, men inte för alla. Skillnaden mellan oss och artikelförfattarna är hur vi ser på framtidens mobilitet och vilken roll den ska fylla i samhället.
Artikelförfattarna tycks också ha glömt varför vi en gång började tillämpa parkeringsnorm i Sverige. Situationen med gatuparkering blev i många fall ohållbar, vilket innebar ett hot mot framkomlighet och trafiksäkerhet. Fler kommer att parkera på gatorna med minskad framkomlighet för alla trafikslag. Kanske blir kommunerna tvungna att ensamma lösa parkeringsproblematiken med hjälp av skattepengar? Det är ingen bra lösning, utan det är bättre att ställa krav på parkering redan från början när nybyggnation planeras.
Framtidens hållbara lösningar ligger i elektrifiering och ny teknik för smartare parkeringslösningar, inte i lägre krav på mobilitet och tillgänglighet.