28 procent av världens el som kommer från förnybara källor.
Det visste eller gissade endast 20 procent. Det visar undersökningen som Novus gjort för EFN Ekonomikanalen.
Enligt LENNART SÖDER, professor i elkraftssystem på KTH, beror den felaktiga uppfattningen troligen på att allmänheten tror att kärnkraft finns i stor utsträckning världen över.
Den svenska allmänheten har en felaktig uppfattning om kärnkraftsomfattningen i elförbrukning enligt Lennart Söder, professor i elkraftssystem på KTH. Han menar att Sverige historiskt sett är det land som haft högst kärnkraftsförbrukning per capita och att det har fått svenskar att tro att kärnkraft är betydligt mer utbrett världen över än vad det faktiskt är.
”I Sverige hör man talas om vattenkraft och kärnkraft. Då tror man att kärnkraft är vanligt i världen vilket det inte är. I världen är kärnkraft mycket mindre än vad vattenkraft och står för en väldigt liten del av världens energiförsörjning”, säger Söder.
Endast 20 procent gissade på att mellan 21 och 30 procent av världens el kommer från förnybara källor. De allra flesta trodde att det var betydligt mindre än så. Det rätta svaret är 28 procent.
Förnybar el i Sverige står för 50 procent, vilket 29 procent gissade på eller kände till. Vattenkraft är den största förnybara energikällan i Sverige medan vindkraft är den som växer snabbast. Solkraft står för mindre än 1 procent.
När Novus undersökte vilken bil svenskarna trodde släppte ut mest koldioxid trodde majoriteten att det var bensindrivna bilar. Svaret är att det beror på. Utsläppen varierar eftersom det beror på var elen kommer ifrån för laddning av batteriet. Totalt sett kan dieselbilar exempelvis släppa ut mindre koldioxid än elbilar om elbilar laddas på brunkol enligt Söder. I Sverige släpper elbilar emellertid ut minst koldioxid i förhållande till bensindrivna och dieseldrivna bilar.
Lennart Söder menar att om man inte ser till så att elproduktionen är förnybar så har problemet med koldioxidutsläpp för bilar inte lösts. Det krävs därför ett mer holistiskt tänkande i bedömningen av bilar och deras koldioxidutsläpp.
Se hela inslaget här (6:27 min, nytt fönster)