Färsk statistik från Klarna visar hur svenskarnas shoppingvanor förändrats under sommaren.
Rapporten “Klarnas e-handelspuls: augusti 2020” om svenskarnas shoppingvanor under sommaren är baserad på unik statistik från Klarnas betalningslösningar*. Klarna hanterar uppskattningsvis omkring hälften av transaktionerna inom svensk e-handel.
– Jämfört med årets första fem månader är det tydligt att köp av smycken och accessoarer som klockor, väskor och solglasögon har ökat under sommarmånaderna. Med tanke på att många svenskar troligtvis kunnat röra sig med pengar som annars hade använts på resor är det kanske inte så konstigt att fler passar på att unna sig något för att pigga upp tillvaron lite. Det kan också vara orsaken till att försäljningen av erotiska produkter fick ett rejält uppsving under juli månad, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.
Klockor, väskor, solglasögon och sexleksaker
Klarnas statistik visar att köpen av smycken och accessoarer, som klockor, väskor och solglasögon ökade mest under juni månad. Under juli månad var det framförallt erotiska produkter som ökade mest i popularitet. Samtidigt har det handlats mycket till hemmet och trädgården, samt sport och fritidsutrustning, under hela sommaren.
Kläder och skor mest populärt i folktäta regioner medan sport och fritidsutrustning prioriterats i landets norra delar
Olika delar av landet prioriterar köp inom varukategorier annorlunda, visar en jämförelse Klarna gjort. Modeprodukter som kläder och skor har varit mest populärt i folktäta regioner som Skåne, Stockholm och Västra Götaland. Sport och fritidsutrustning har prioriterats högre i bland annat Jämtland och Norrbotten, medan hem- och trädgårdsutrustning varit mer populärt på Gotland.
– Under sommarmånaderna har det varit tydligt att mode har stått högt i kurs i de folktätaste länen, runt storstäderna Göteborg, Malmö och Stockholm. Samtidigt har det främst handlats utrustning till bilen, hemmet och trädgård i många delar av landet. Sport och fritidsutrustning har varit mest populärt i län med många naturattraktioner, exempelvis fjällvandring i landets norra delar, säger Viveka Söderbäck.
Svenskarna använder mobilen oftare och handlar på andra tider och dagar under sommarmånaderna
Under sommarmånaderna har andelen köp från mobiltelefon ökat med hela 10 procent. Andelen köp från män har också ökat med 3 procent, då männen stod för 43 procent av köpen under juli månad. Det har blivit ungefär lika vanligt att handla ungefär förmiddagar som på kvällar, och fler handlar mellan klockan 03.00 och 14.00.
Statistik från Klarnas betalningslösningar*
(se rapporten för Sveriges 20 största kommuner, shoppingtoppen och kommuner där e-handeln ökat mest)
Län där e-handeln ökat mest per person jämfört med genomsnittssvensken
- Stockholms län
- Jämtlands län
- Uppsala län
- Region Gotland
- Norrbottens län
Kommuner där e-handeln ökat mest per person jämfört med genomsnittssvensken
- Boxholm (Östergötlands län)
- Ydre (Östergötlands län)
- Mjölby (Östergötlands län)
- Säter (Dalarnas län)
- Högsby (Kalmar län)
Klarnas shoppingindex över Sveriges län
(se rapporten för Sveriges 20 största kommuner, shoppingtoppen och kommuner där e-handeln ökat mest)
Län | Klarnas shoppingindex** |
Sverige | 100 |
Stockholms län | 117 |
Jämtlands län | 107 |
Uppsala län | 104 |
Region Gotland | 104 |
Norrbottens län | 100 |
Södermanlands län | 100 |
Region Halland | 100 |
Dalarnas län | 97 |
Västmanlands län | 97 |
Gävleborgs län | 96 |
Region Skåne | 95 |
Västra Götalandsregionen | 94 |
Östergötlands län | 93 |
Värmlands län | 93 |
Örebro län | 92 |
Kalmar län | 91 |
Blekinge län | 91 |
Västernorrlands län | 90 |
Jönköping | 89 |
Västerbottens län | 88 |
Kronobergs län | 88 |
* Statistiken kommer från Klarnas betalningslösningar från juni och juli (2020-06-01 till 2020-07-31). Klarna hanterar uppskattningsvis omkring hälften av transaktionerna för svensk e-handel
** Index (100) representerar den genomsnittlige svenskens shopping, och en högre eller lägre siffra visar om invånarna i länet handlat mer eller mindre per person