Tillväxten kommer bland annat från det strategiska avtalet med norska Elhub och stark tillväxt både i Sverige och Danmark.
SYSCO fortsätter sin tillväxt och avslutar 2020 med en omsättning på en halv miljard kronor, vilket motsvarar en tillväxt på 30 procent jämfört med 2019.
Sedan 2017 har intäkterna fördubblats. EBITDA slutade cirka 55 miljoner kronor och nästan fördubblades från 2019 (29,4 miljoner kronor).
– Energibranschen i Norden genomgår en omfattande digitalisering, där SYSCO levererar den teknik som digitaliserar industrin och kopplar ihop energivertikaler, säger VD Dagfinn Ringås från SYSCO Group.
”I Sverige ser vi en stark ökad efterfrågan på molnexpertis och erfarna konsulter som både förstår de legacyplattformar kunderna sitter i, och de nya cloudbaserade plattformar som de vill till. Vi har under 2020 ett stort antal lyckade Cloudprojekt levererade i Norden och vi är stolta över hur vi, som en enhet i Sysco, samarbetar över landsgränserna för att skapa värde åt våra kunder.” säger Rafael Gonzalez CEO i SYSCO Sverige.
2020 kan summeras i följande punkter:
- Omsättningen slutade med cirka 500 miljoner NOK, en stigning på 30% från 2019.
- EBITDA slutade på ca. 55 MNOK., nästan fördubblat från 2019 (29,4 MNOK).
- 47 nya medarbetare anställda under 2020
- Över 20 nya kunder och stora strategiska avtal med bl.a. Nilson Group, Nynas och Tradedoubler i Sverige, Statnett, Wintershall Dea, Nettalliansen och Gasco mm. i Norge samt Vejdirektoratet, KMD och Lokal Forsikring mm. i Danmark.
Både Dagfinn Ringås och Rafael Gonzalez framhäver också SYSCOs differentieringstriangel, när de förklarar senaste årets framgång.
– Det är kombinationen av tre faktorer, som gör SYSCO unik. För att nå framgång med cloud-projekt och för att göra komplexa IT-system till digitala succéhistorier skall du vara stark på tre områden, säger de och berättar:
- Du ska förstå kundens bransch: SYSCO är specialister på lösningar som bl.a. energibranschen, den finansiella sektorn och offentliga verksamheter använder.
- Du ska förstå ny cloud- och databas teknologi: SYSCO har en mycket bred och tung kompetens inom Oracle databas och cloud teknologier.
- Du ska förstå de äldre och kritiska lösningar, som kunden redan har: SYSCO har en lång historia som det ledande Oracle kompetenshuset i Norden.
– Vi har investerat mycket i att utveckla en modern mjukvaruplattform för energibranschen, vilket är något vi vill implementera i hela Norden. Flera nya kunder såväl som de strategiska avtalen vi nyligen tecknat är ett bevis på att vi är på rätt väg, fortsätter Ringås.
Ett av dessa avtal ingicks med Statnett när bolaget flyttade drift och utveckling av Elhub-plattformen tillbaka till Norge. Tekniken bakom Elhub är baserad på Oracle-teknik. Varje år hanterar plattformen transaktioner värda cirka 100 miljarder NOK relaterat till elförsäljning, näthyra och avgifter. Uppgifter från ca. 2,8 miljoner norrmän lagras i hubben och SYSCO har en strategisk roll i t.ex. verksamhet och vidareutveckling.
”Avtalet med Elhub är något som vi i Sverige följer noggrant eftersom det samarbetet är mycket intressant för våra större svenska kunder. Vi ser att fler och fler företag står inför stora beslut kring outsourcing av sina kritiska lösningar baserat på Oracle-teknik eftersom de inte kan attrahera och behålla nödvändig expertis och har svårt att upprätthålla en kostnadseffektiv personoberoende funktion. Avtalet visar också att det är kommersiellt och säkerhetsmässigt attraktivt att välja lokala specialiserade och säkerhetsgranskade leverantörer”, fortsätter Gonzalez.”