På många håll i Sverige arbetar man hårt för att bli världens första fossilfria välfärdsland.
Men en utsläppsminskning på 70% inom transportsektorn, redan till 2030, är en rejäl utmaning.
Vad kan man göra? Vem kan göra det och hur skapar vi den snabba omställning som klimatforskarna efterlyser?
Det vi vet är att eldrivna bilar är en mycket viktig del av lösningen. Men mycket är nytt och ”experterna” är många. Det är därför inte ovanligt med kommentarer typ: -”Elbilar funkar inte här, det får dom pyssla på med i storstäderna”.
Några blir nog rent av förvånande när slutsatserna från projektet ”Lika bra med CELLER-i” faktiskt visar på det motsatta. Det är egentligen synd att så många elbilar säljs och körs i Stockholm och andra större städer.
Sara Jonsson, PiteEnergi, som sitter i styrgruppen för CELLER-i projektet säger: -Störst miljönytta per tillverkad bil och batteri skapas nämligen om elbilen rullar i norra Sverige och på landsbygden. Orsaken är våra körsträckor. Dessutom är det betydligt lönsammare både för den private som för samhället om vi börjar med att först fylla landsbygden med elbilar och att stadsborna väljer laddhybrider.
Tom Dahlqvist, en av bilhandlarna som lånat ut bilar att testa till projektet, beskriver det såhär: -Äger man en elbil i tre år och räknar in alla
kostnader, inklusive värdeminskning, så blir milkostnaden lägre med en elbil än en bensin/diesel redan vid 2000 mil/år.
Tom fortsätter: – Den stora vinsten för samhället ligger i att villaägare löser laddproblematiken på hemmaplan, vilket gör att efterfrågan på kraft till förtätade stadskärnor inte behöver bli så uttalat under den marknadsintroduktion som vi ser framför oss den närmaste 5 åren.
Den optimala elbilskonsumenten är
egentligen ”tvåbilsfamiljer” som byter ut en av sina fossila bilar till en elbil. Det blir lite ”bilpool light” av det hela. Om elbilen står hemma på gården tar man den, i stället för fossilbilen vars drivmedelskostnad är fyra gånger högre. Bra för ekonomin och bra för miljön. Relativt enkelt kan man kapa bort 1/3 av körningen med den fossila andrabilen.
Älvsbyns kommun har fungerat som huvudman för projektet och Bengt Strandberg som leder projektet avslutar med att säga: -Slutsatserna från de professionella tester som vi kunnat genomföra på Arctic Falls testanläggning är faktiskt något som hela samhället borde ta till sig.
I samband med elens dag den 23 januari hälsar vi därför välkomna in till ett föredrag under rubriken: Är det säkert? Går det ”Lika bra med CELLER-i”