EEN:s matchmaking en fullträff för klädbolag för rullstolsburna

EEN:s matchmaking en fullträff för klädbolag för rullstolsburna 1
Karin Björk, som arbetar med textil för rullstolsburna, hittade en lucka på marknaden eftersom de flesta kläder är designade för att passa när man står. Foto: Andreas Nilsson

På grund av den senaste utvecklingen av Covid-19 och den osäkra situationen påverkas förmågan för företag världen över att verka normalt.

Istället måste alla vrida på dessa förutsättningar till något nytt och innovativt för att skapa värde för sina kunder. Detta är just vad Enterprise Europe Network (EEN/Business EU), gjorde gällande sitt matchmakingevent Textile Connect.

Textile Connect är ett årligt evenemang anordnat av EEN som kopplar ihop företag och designers från alla världens hörn som söker tillverkare, tjänsteleverantörer och leverantörer inom textil- och skoindustrin. Textile Connect var tänkt att hålla rum i Kaunas, Litauen under maj men på grund av den rådande situation ställde de om till ett virtuellt matchmakingevent för att deltagarna inte skulle missa denna chans att knyta värdefulla kontakter.

Karin Björk, grundare av Design by Björk, deltog på detta event. Design by Björk är ett Umeåbaserat företag som erbjuder kläder för rullstolsburna med hållbarhet i fokus. Karin har tidigare erfarenhet av att jobba med textil för annorlunda kroppsformer och hittade en lucka i och med att de flesta kläder som finns på marknaden är designade för att passa när man står och inte för att sitta. Karin hörde talas om Textile Connect från Karl-Erik Johansson, projektledare för EEN hos Uminova Innovation, och planerade att delta i årets upplaga på plats i Kaunas, men när evenemanget först blev inställt blev hon besviken.

Omställningen till matchmaking på distans tyckte Karin funkade helt fantastiskt. Det gjorde eventet lätt att ansluta sig till, det gav henne möjligheten att ha fler möten än om träffen hade varit fysiskt då man enkelt kunde hoppa mellan samtalen. Deltagarna kunde i förväg beskriva vad de gör och vad de var ute efter så att EEN kunde skapa bättre matchningar, vilket enligt Karin ledde till väldigt givande möten.

– Genom Textile Connect har jag fått många potentiella samarbetspartners och en bra ingång som jag kan återkoppla till. Jag fick kontakt med många företag som jag annars aldrig hade hittat igen, säger Karin.

Peter Bäckström, affärsutvecklare inom EEN hos Uminova Innovation, är mycket nöjd.

– Textile Connect var bland de första matchmakingeventen inom EEN att ställa om till virtuell matchmaking. Det är otroligt roligt att höra att allt fungerade så bra trots att konceptet och den tekniska plattformen var relativt oprövad för den här typen av virtuella möten. Den här typen av digitala mötesplatser ger startups och mindre företag en större möjlighet att delta på internationella event då de inte har kostnaderna för resa, logi, mässentré med mera att ta hänsyn till. Det är idag oklart vad framtiden väntar oss och vi vet ännu inte när vi kan återgå till att träffa varandra i person, men detta ger oss möjlighet att testa nya alternativ som vi annars kanske inte hade övervägt. Ett första möte på distans ger en bra start på nya kontakter, speciellt utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Textile Connect var en succé som lyckades med att skapa värde för sina deltagare.

Related Articles