Kivra utökar klimatarbetet genom att gå med i Exponential Roadmap Initiative och FN:s Race to Zeros kampanj. Kivra ansluter sig med ambitionen att, tillsammans med en rad andra disruptiva bolag såsom Spotify, Google och Polestar, vara drivande i omställningen mot radikalt minskade utsläpp.
Klimatfrågan är redan starkt integrerat i Kivras kärnaffär. Genom att erbjuda en digital samlingsplats för viktiga dokument hjälper Kivra till att minska utsläppen och ser till att bland annat träd kan användas till annat än post eller papperskvitton.
Nu tar Kivra ytterligare ett steg för klimatet genom att vara en del av de åtgärdsplaner som krävs för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5-grader, i linje med Parisavtalet.
”Vi välkomnar Kivra som ny medlem i Exponential Roadmap Initiative och UN Race to Zero. Kivras tjänst möjliggör skiftet från fysiska kvitton och post till digitala lösningar. Tjänsten bidrar därmed till att skydda skog och kolsänkor och är därför en viktig klimatlösning som bör skalas exponentiellt”, säger Johan Falk, Head of Exponential Roadmap Initiative.
Med snart 5 miljoner användare, över 80 000 företagsanvändare och cirka 30 000 avsändare växer även Kivras ansvar att vara ett föredöme som företag. Det handlar både om att se till att Kivras hela affär skalar hållbart men också att göra vägval som inspirerar andra företag att göra gott för klimatet, medborgaren och samhället i stort.
“Klimatfrågan är sannolikt världens viktigaste fråga. Vi är många som behöver ta ansvar och agera. Och företagen har en viktig roll i att göra världen bättre. Kivras bidrag är en liten pusselbit i ett väldigt stort pussel, men alla pusselbitar måste läggas. Vi vet att det krävs många goda krafter för att tillsammans skapa en bättre värld och därför välkomnar vi fler företag att agera och ansluta sig till initiativet.” säger Anna Bäck, VD Kivra.