SAP och Unilever lanserar tillsammans ett nytt pilotprojekt inom GreenToken by SAP.
Syftet är att öka spårbarheten och synligheten i Unilevers globala leveranskedja av palmolja med hjälp av blockkedjeteknik.
Råvaror som palmolja är ofta en blandning av fysiskt identiska råvaror från både verifierat hållbara och icke verifierade källor efter att den första delen av leveranskedjan är passerad.
Det gör att ursprungsinformationen antingen döljs eller går förlorad.
Unilever har genomfört ett framgångsrikt test i Indonesien där man använt GreenToken för att köpa mer än 188 000 ton oljepalmsfrukt. Lösningen gjorde det möjligt för Golden Agri-Resources och andra leverantörer till Unilever att skapa så kallade tokens som visar materialflödet av palmolja genom hela leveranskedjan och fångar de unika egenskaper som är kopplade till oljans ursprung.
– Med GreenToken vill vi ge samma spårbarhet och insyn i leveranskedjan för bulkråvaror som du får genom att skanna en streck- eller QR-kod på vilken konsumentprodukt som helst. Med vår lösning kan företag redovisa hur stor andel av palmoljeprodukterna de köpt som har ett hållbart ursprung och sedan spåra oljan ända fram till slutkonsumentprodukten, säger Nitin Jain, medgrundare och general manager för lösningen GreenToken by SAP.
– Teknik är en viktig del för att kunna öka synlighet och transparens i våra egna leveranskedjor för palmolja. Genom att delta i det här pilotprojektet tillsammans med SAP och Unilever har vi fått användbara insikter i hur man framgångsrikt kan förmedla information mellan olika aktörer i leveranskedjan, säger Anita Neville, hållbarhets- och kommunikationschef på Golden Agri-Resources.
Med GreenToken-lösningen kan Unilever praktiskt taget i realtid spåra, verifiera och rapportera ursprunget och vägen som palmoljan färdas genom sina långa och komplexa leveranskedjor.
– Unilever har som mål att uppnå en avskogningsfri leveranskedja senast 2023. Med blockkedjeteknik kan företag som vårt spåra sina leveranskedjor för att säkerställa att de varor vi köper respekterar människor och miljö. De resultat vi sett i vår pilot med GreenToken by SAP har varit lovande. Det har blivit den senaste byggstenen i vår teknikbaserade strategi för att säkerställa en mer spårbar och transparent leveranskedja, säger Dave Ingram, inköpsansvarig på Unilever.